وبینار آموزشی تخصصی بازاریابی طلایی چهارشنبه 11 تیر ... برای ثبت نام کلیک کنید.
1
03134452700

کاربرگ سفیران

امروزه نیروی انسانی به عنوان یک منبع نامحدود و محور هر نوع توسعه مطرح می باشد. در این بین کارآفرینان به طورخاص دارای نقشی موثرتر در فرآیند توسعه اقتصادی‌اند. تحقیقات نشان داده که بین رشد اقتصادی و تعداد کارآفرینان در یک کشور همبستگی مثبت وجود دارد. زیرا کشوری که دارای تعداد زیادی کارآفرین باشد از محرک‌های تجاری و اقتصادی قوی تری برخوردار است.
برهمین اساس و با هدف فراهم آوردن حضور کارآفرینان و نخبگان در عرصه های مدیریت اقتصاد شهری و توسعه کار آفرینی و حمایت از کارآفرینان، پیشگیری از اتلاف استعداد ها و توانمندی های پایدار اجتماعی و بهبود کیفیت شهروندی در اصفهان با بکارگیری مشارکت های مردمی نهادها و سازمان های مرتبط و در راستای تحقق اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در اجرای مفاد بند های دوم و چهارم و پنجم ماده هفتاد و یکم قانون تشکیلات و وظایف و انتخابات شورا های اسلامی کشور و انتخاب شهرداران و الحاقات قانونی بعدی آن و همچنین به استناد تصویب نامه شماره ۵۰۸۷۶/ت۳۳۹۱۳ هیئت وزیران در خصوص ایجاد دفاتر کار آفرینی در وزارتخانه ها و سازمان های دولتی و همچنین با استناد به مواد ۲۱-۳۷-۳۹-۴۰-۴۵-۴۶-۴۷-۴۸ قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، شهرداری اصفهان بر آن شد تا انگیزه و فرصت نوینی را به جوانان شهر اصفهان ارائه دهد تا کارآفرینی، خود اشتغالی و ایجاد کسب و کار های کوچک و متوسط را به عنوان گزینه شغلی خود مورد توجه قرار دهند و بیش از ورود به عرصه کسب و کار و راه اندازی بنگاه اقتصادی با مفاهیم و چالش های موجود در محیط کسب و کار و جامعه آشنا گردند.

برگزاری دوره ای جامع و فراگیر آموزشی با ظرفیت ۱۰ میلیون نفر ساعت، روح تازه ای در اکوسیستم کارآفرینی اصفهان و قلب اقتصاد و اشتغال خواهد دمید. دوره‌ای که سعی شد تمام نقص ها و کاستی های دوره های مشابه خود را برطرف نماید.


اهداف:
بهبود یکی از شش رکن کار بوم اصفهان
تامین نیروی انسانی توانمند برای فعالیت های اقتصادی و کار آفرینانه
معرفی نام اصفهان به عنوان یک محیط مناسب برای سرمایه گذاری و فعالیت های اقتصادی
تشکیل شورای سیاستگذاری:
برای تحقق طرح توانمند سازی نیروی انسانی در کاربوم کارآفرینی شهر اصفهان لازم بود یک شورای علمی متشکل از اساتید علمی و مهارتی در این زمینه تشکیل شود. لذا به جهت رعایت کلیه ابعاد اکوسیستم کار آفرینی شهر اصفهان اساتید با زمینه های مختلف علمی و مهارتی انتخاب و تمامی ابعاد اکوسیستم در نظر گرفته شد.  برای این مهم افراد زیر پیشنهاد گردیدند:
جناب آقای دکتر ساسان  /  جناب آقای دکتر عابدی /  جناب اقای دکتر گوهریان /  جناب اقای دکتر خسروی /  جناب اقای مهندس ترکش / سرکار خانم دکتر حق جو

ازبین اعضای فوق یک نفر با حکم شهردار به عنوان رئیس شورای برنامه ریزی و سیاست گذاری انتخاب گردید. لازم به ذکر است تدوین سرفصل های آموزشی بر عهده شورای سیاست گذاری می باشد.

نحوه کنترل کیفیت:
شورای سیاست گذاری طرح ، ضمن هم افزایی با نهاد های علمی و تخصصی حوزه کارافرینی و تعیین شاخص های ارزیابی نسبت به گزینش مراکز متولی و توانمند در کنترل کیفیت آموزشی دوره ها،سرفصل های اموزشی و اساتید آموزشی اقدام مینماید. از نهاد های همکار دراین بخش می توان به دانشگاه ها– اداره کل فنی و حرفه ای – شهرک علمی تحقیقاتی و مراکز رشد دانشگاهی اشاره کرد و نیز ارزیابی دوره توسط مدیریت برنامه ریزی شهرداری اصفهان صورت خواهد گرفت.
نحوه تعامل و الزام آور شدن طرح برای سایر نهادها
به جهت همکاری و هم افزایی هرچه مطلوب تر نهادهای همسو و اثر گذار در اجرای طرح ، پس از برگزاری جلسه ارائه طرح و دریافت قول همکاری ابتدایی از این نهاد ها، جلسه ای با حضور استاندار محترم و شهردار اصفهان با حضور کلیه مدیران ارشد استان در جهت همکاری کامل سازمان ها برگزار گردید.
همچنین این طرح توسط خانه جوان در جلسه ستاد اشتغال استان ارائه و به تصویب این ستاد رسیده و توسط استاندار محترم وقت به جهت همکاری های لازم به کلیه سازمان ها ابلاغ گردید.

برنامه عملیاتی:
این طرح شامل سه فاز عملیاتی می باشد.
  • فاز شماره یک:
از ابتدای مردادماه آغاز گردید و قرار است در مدت زمان چندماه اقدام به توان افزایی و تربیت گروهی از شهروندان به تعداد ۲۰۰۰ نفر از سرشبکه های مخاطبان اجتماعی (معلمان– مبلغان – فعالان فرهنگی و … ) با عنوان سفیران کارآفرینی نماید.
اهداف اصلی این فاز عبارت است از شناسایی کانونهای جمعیت، جذب سفیران کارآفرینی علاقمند در این گروه های مردمی، آموزش مبانی اصلی مهارتهای کارآفرینی و تبدیل این افراد به سفیران کارآفرینی در دل محلات شهر، سازمانهای مردم نهاد، مدارس، دانشگاه ها، اتحادیه های کارگری، اصناف و کسب و کارهای کوچک و …
هدف قابل اندازه گیری: جذب ۲۰۰۰ نفر به عنوان سفیر کارآفرینی و آموزش ۳۰ ساعت مبانی مهارتهای کارآفرینی، آموزش ۶۰۰۰۰ نفر ساعت در طی دو ماه
سازمانهای اصلی همکار: مدارس، سازمانهای مردم نهاد (NGO)، اتحادیه های کارگری، تشکلهای مرتبط با کسب و کارهای کوچک، دانشگاه ها، سازمان فنی و حرفه ای
مجری: خانه جوان وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان (یک فرهنگسرای تخصصی که امور مربوط به جوانان را با همکاری مردم و گروه های داوطلب از سال ۱۳۷۵ مدیریت و سازماندهی می کند. بودجه این سازمان توسط شهرداری اصفهان تأمین می شود).
  • فاز شماره دو:
این مرحله از ابتدای آبان ماه آغاز گردید. در این قسمت سفیرانی که در دوره قبل توانمند شده اند در مدت زمان
۹ ماه اقدام به آموزش مخاطبان عمومی خود خواهند کرد و با پشتیبانی محتوایی و رصد لحظه ای ستاد کارآفرینی شهرداری اصفهان در آموزش یکصد هزار مخاطب همکاری خواهند داشت.
اهداف اصلی این فاز عبارت است از جذب حداکثری افراد علاقمند به فراگیری مهارتهای کارآفرینی، ثبت نام
آن ها توسط سفیران کارآفرینی که در فاز اول آموزش داده شده اند، آموزش مهارتهای کارآفرینی در ۵ گروه (مبانی کارآفرینی، مهارت های مدیریتی و ویژگی های شخصیتی، مهارت های ثروت ساز، فن آوری های نوین، قوانین و مقررات).
اهداف قابل اندازه گیری: جذب و ثبت نام ۰۰۰/۱۰۰ نفر از شهروندان با کمک سفیران کارآفرینی (یعنی هر سفیر باید حدود ۵۰ نفر را به این حرکت جذب کند)، آموزش ۳۰۰ ساعت مهارتهای کارآفرینی و تولید محتوای آموزشی (آنلاین یا ویدئو ضبط شده) از این دوره ها، هر نفر می تواند تا ۱۰۰ ساعت این مهارتها را فراگیرد به طوری که حجم کل آموزش در شهر اصفهان به حداقل ۱۰ میلیون نفر ساعت برسد. ایجاد بانک ویدئویی از ۳۰۰ ساعت دوره آموزشی
 سازمانهای اصلی همکار: سازمان آموزش فنی و حرفه­ای اصفهان، دانشگاه اصفهان، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه هنر اصفهان و …
مجری: چند شرکت یا موسسه آموزشی وابسته به بخش خصوصی
در این بخش آموزش ها توسط بخش خصوصی تولید و توسط سازمانهای همکار بالا کنترل کیفیت شده و سپس تولید محتوا انجام می شود. تقویت بخش خصوصی یکی از استراتژی های اصلی این طرح است.
تبلیغات
تهیه و تدوین بسته جامع تبلیغاتی از سوی اداره کل ارتباطات و روابط بین الملل شهرداری اصفهان جهت فراگیر شدن طرح ضروری می باشد. بسته های تبلیغی باید به صورت هم زمان و با حجمی بالا تمام شهر را درگیر نماید  که برای این مهم موارد زیر پیشنهاد می گردد.
  • تک پایه / پایه بتنی / عرشه پل / لمپوست / بیلبورد / تلوزیون شهری / سیلک / پوستر / تراکت / بروشور
  • تیزر تلوزیونی / زیر نویس تلویزیونی / رادیو
  • تبلیغ در کانال ها و رسانه ها و شبکه های مجازی
  • تبلیغ بر روی اتوبوس ها
  • و…
روش های ثبت نام مخاطبان:
  1. از طریق سایت
  2. مراجعه حضوری و ثبت نام در فرهنگسراها ، دانشگاه ها و پایگاه های بسیج
  3. به صورت پیامکی
  4. مراجعه حضوری به خانه جوان
بازدیدهای علمی مهارتی
  • برای آشنایی مخاطبین با اکوسیستم کارآفرینی شهر اصفهان و ارتباط نزدیک و رو در رو با فرصت های کارآفرینی و نهاد ها و شخصیت های این حوزه با توجه به گستره مخاطبان، تمهیدات لازم برای بازدید از جشنواره شیخ بهایی دیده خواهد شد .
  • این جشنواره که در مدت زمان معلوم و محدودی در مرکز نمایشگاه های بین المللی اصفهان برگزار می شود محل تجمع کلیه فعالان اکوسیستم کارآفرینی اصفهان می باشد
با هماهنگی روابظ عمومی شهرک علمی تحقیقاتی یک هفته، تعدادی از شرکت های دانش بنیان پذیرای اعضای دوره در مکان خود خواهند بود. برای تسهیل گری مراجعه شخصی مخاطبین نقشه شرکت های دانش بنیان مستقر در شهرک علمی تحقیقاتی در سایت بارگذاری خواهد شد و مخاطبین می توانند به صورت شخصی به این مرکز مراجعه نمایند.
سرفصل های آموزشی دوره عمومی سفیران
۱-ضرورت تیم سازی (۲ ساعت آموزشی)
۲-تفاوت کارآفرینی و اشتغالزایی (۵/. ساعت آموزشی)
۳-تاثیر کارآفرینان درخلق ثروت و ارتقاء سطح زندگی جامعه (۵/. ساعت آموزشی)
۴-ایده پردازی و ضرورت مشارکت ایده با دیگران (۵/. ساعت آموزشی)
۵-ضرورت بررسی مدل های کسب و کار (۱ساعت آموزشی)
۶- اهمیت تاثیر مدل کسب وکار بر سرنوشت آن (۱ساعت آموزشی)
۷- آشنایی با قوانین مالکیت فکری در ایران و جهان (۲ساعت آموزشی)
۸- تفاوت مخترع با کارآفرین (۱ساعت آموزشی)
و …
  • فاز سوم: 
شناسایی تیمها و گروههای کارآفرین و ارایه مشاوره و خدمات حمایتی به ایشان.
اهداف اصلی این فاز عبارتند از شناسایی تیم ها و گروه های کارآفرین به ویژه کارآفرینان حوزه صنایع خلاق (Creative Industries)، ارائه خدمات مشاوره ای و پشتیبانی به این تیم ها، بهبود مدلهای کسب و کار (Business Model) و طرح های کسب و کار ایشان (Business Plan)، ارایه پشتیبانی محدود مالی در قالب کمکهای مراکز رشد (Incubators) شتاب دهنده ها (Accelerators)، خیرین حامی کارآفرینی (Business Angeles) و سرمایه گذاری خطرپذیر (Venture Capital).

سایر همکاران
سایر نهادها و موسساتی که حامی این طرح می باشند و مورد مشورت کارگروه مرکزی طرح قرار خواهندگرفت به شرح زیر می باشد:
سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان
سازمان فاوا شهرداری اصفهان
مدیریت خلاقیت و فناوری های نوین شهرداری اصفهان
اداره کل اموزش و پرورش  استان اصفهان
اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان
سازمان فنی و حرفه ای استان اصفهان
سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان
مراکز کارآفرینی دانشگاه ها
اپراتورهای تلفن همراه: ایرانسل- همراه اول – رایتل
خانه کارگر ، بهزیستی ، کمیته امداد
شرکت نفت ، ذوب آهن ، فولاد مبارکه ، اسنوا ، بنیاد شهید ، تامین اجتماعی
اداره تعاون، هیئات مذهبی ، حوزه های علمیه ، امور مساجد ، دفتر تبلیغات اسلامی، ائمه جمعه،
کانونهای فرهنگی ، اصناف ، اتحادیه ها ، هلال احمر و …
نهادهای مخاطب برای جذب سفیران
  • مدیر کانون های فرهنگی مساجد و ارشاد+ انجمن های اسلامی+ بسیج دانشجویی
  • سازمان های مردم نهاد استانداری+ ورزش و جوانان+ تشکل های دانشجویی+ نهاد نمایندگی در دانشگاه ها
  • مربیان آموزشگاه های  فنی و حرفه ای+ ارشاد+ مراکز مشاوره و کاریابی
  • هیأت امنای شرکت های صنعتی+مدیران صنایع کوچک و متوسط + نمایندگان ادارات و سازمان های متولی اشتغال
  • دهیاری های استان + ائمه جماعات استان+ معاونان فرهنگی و شهرداران سایر نقاط استان+فرمانداران
  • معاونان فرهنگی مناطق شهرداری+ شهرداری های مناطق+ مدیران مراکز و فرهنگسراها
  • طلاب ، مبلغان دفتر تبلیغات، مبلغان سپاه، افراد اردوهای جهادی، مبلغان موسسه امیر بیان، مربیان طرح صالحین، کارمندان بسیج سازندگی، مسوولین بسیج سازندگی پایگاه ها
  • مدیران مدارس-معلمان کارآفرینی یا کار و فن آوری- معلمان دروس فنی در هنرستان ها
  • مربیان آموزش نظامی مربوط در پادگان ها+ فرماندهان پایگاه های بسیج+ مربیان در سازمان زندان ها+ کمیته امداد+ بهزیستی
نقش شورای شهر
شورای شهر اصفهان و مرکز پژوهش های آن سیاستگذار و برنامه ریز این پروژه است، سازمانها و دولت محلی را برای این پروژه هماهنگ می کند و منابع مالی مورد نیاز این برنامه را تأمین کرده و در نهایت بر نحوه اجرای این پروژه نظارت می کند.
نقش شهرداری
شهرداری به عنوان دولت محلی، زیرساختهای اجرای این پروژه اعم از منابع مالی، فضای کار لازم و ارتباطات اینترنتی را فراهم می آورد. همچنین شهرداری ارتباط با سایر شهرهای ایران و دنیا را برای برگزاری نمایشگاه ها بر عهده دارد. به عبارت دیگر این طرح باعث فعال شدن دیپلماسی شهری بعد از دو دهه تعطیلی در شهر اصفهان می گردد.
سه فاز اصلی این پروژه در یک نگاه
– شناسایی، جذب و آموزش سفیران کارآفرینی  
– جذب، ثبت نام و آموزش ۱۰۰/۰۰۰ نفر از شهروندان اصفهان
– شناسایی و حمایت از کارآفرینان اصفهان