آزمون سنجش میزان ریسک پذیری

افرادی که توانسته‌اند با شناخت و آگاهی کامل به موفقیت برسند، افراد ریسک پذیر هستند. در این آزمون میزان سنجش ریسک‌پذیری به راحتی می‌توانید دریابید که آیا در گروه این افراد قرار می‌گیرید یا برای قرارگیری در گروهشان نیازی به اعمال تغییراتی در شخصیت خود دارید.

فهرست مطالب

بزرگترین ریسک زندگی در این است هیچ ریسکی نکنیم.

یکی از صفات و ویژگی‌های افراد موفق در دنیا ریسک پذیری است که بسیاری از این افراد موفق و با پشتکار، بسیاری از دستاوردهای خودشان را به خاطر داشتن این صفت می‌دانند. ریسک‌پذیری کمک بزرگی در رسیدن به اهداف و آرزوهای فرد به او می‌کند، پس یادگیری این مهارت برای ادامه زندگی و چشیدن طعم خوشبختی بسیار حائز اهمیت است.

شروع هر کار همیشه ممکن است سخت به نظر بیاید و تا در مسیر انجام آن قرار نگیریم، چیزی مشخص نیست. سختی‌های زندگی در تمامی مراحل به چشم می‌خورند، چه در دوران کودکی و چه در بزرگسالی! آنچه که در این میان مهم است توانایی ریسک‌پذیری و شروع انجام آن کار است. شناخت ویژگی‌های شخصیتی و اقدام برای شروع راه‌های افزایش اعتماد به نفس از مهمترین راه‌ها برای ریسک‌پذیری خواهد بود.

 در این مقاله سعی می‌کنیم تا در کنار یکدیگر به مفهومی دقیق از ریسک‌پذیری برسیم و اطلاعات بیشتری را در این خصوص به دست آوریم تا به راحتی از پس انجام این آزمون ریسک پذیری بربیاییم.

آزمون سنجش میزان ریسک پذیری

دقیق ترین تعریف از ریسک چیست و چرا فردی را ریسک پذیر می‌دانیم؟

به طور کلی تعریفی که برای ریسک وجود دارد میزان شجاعت و جسور بودن فرد در انجام تصمیمات مهم زندگی او است. هر فردی که این عمل را در پیش بگیرد راه سختی را پیش روی خود مشاهده می‌کند اما در نهایت می‌تواند به موفقیت نائل شود.

جالب است بدانید که همه افرادی که در اطراف خود مشاهده می‌کنید ریسک پذیر نیستند و این موضوعی است که با کمی دقت از زندگی افراد می‌توان به آن پی برد. ساده ترین راه برای این درک، توجه به زندگی افرادی است که به موقعیت‌های بزرگی دست یافته‌اند.

می‌دانیم که تمامی افراد در زندگی خود چه در شخصیت درونیشان و چه شخصیتی که دیگران از آنها می‌بینند، ترس هایی دارند. همه این ترس‌ها که مانع از انجام تصمیمات درست در زندگی فرد می‌شوند. در افرادی که ریسک پذیر هستند می‌توان گفت که این ترس ها در درجه پایین‌تری ظهور پیدا می‌کند و یا اصلاً وجود ندارد؛ بنابراین فرد می‌تواند تصمیمی قاطع برای انجام کار خود بگیرد. ناگفته نماند که گاهی ریسک‌پذیری می‌تواند با تصمیماتی که به صورت غیرعقلانی گرفته می‌شوند نیز اشتباه گرفته شود. در این صورت باید تمامی موقعیت‌ها و نوع شخصیت فرد را مد نظر قرار دهیم.

سؤال مهمی که در اینجا به وجود می‌آید این است به چه افرادی ریسک پذیر می گویند؟

افرادی در زندگی ریسک پذیر خواهند بود که با وجود اطلاع از تمامی مشکلات و سختی‌هایی که در مسیر کارشان وجود دارد، از آن دست نمی‌کشند. آنها سعی می‌کنند که برای رسیدن به موفقیت و اهدافشان نهایت تلاش خود را کنند.

در تعریفی جامع زمانی که در انجام یک کار اطمینان کافی و آگاهی از نتیجه آن را نداریم این عمل را ریسک می گویند. و این یعنی سخت‌ترین کارهایی که تنها افراد خاص شهامت انجام آن را دارند و می‌توانند خطرات آن را به جان بخرند، ریسک کردن نامیده می‌شوند.

آزمون سنجش میزان ریسک پذیری

واژه risk taking یا ریسک‌پذیری

 مهمترین واژگانی که امروزه به وفور در مکالمات روزمره انسانها استفاده می‌شود، واژه ریسک‌پذیری است. این صفت یکی از صفت‌های درونی انسان بوده که از زمان تولد در وجود آن نهادینه شده است. جالب است بدانید که با وجود بودن میزان ریسک‌پذیری در افراد، برخی این ویژگی را ندارند و یا به میزان بسیار کم رنگی در وجود آنها دیده می‌شود. اما عوامل مختلفی در ریسک‌پذیری افراد نقش دارند. از جمله آنها می‌توانیم به ارتباط کودک با والدین و دیگر اطرافیان اشاره کنیم. ممکن است آنها در کودکی ترس هایی را آگاهانه و یا از روی ناآگاهی در کودک ایجاد کرده باشند که نتیجه مخرب آن به صورت ترس از ریسک‌پذیری در دوران بزرگسالی آنها نمایان شده است.

در بیان ساده‌تر می‌توانیم ترس از ناشناخته بودن مسیر حرکت را ریسک‌پذیری دانست دلیل آن را نیز توانیم محتاط بودن ذهن انسان در مقابل ناشناخته‌ها بیان کرد.

آیا شما هم جزو افرادی هستید که از ریسک‌پذیری ترس دارید؟

بیشتر زمان‌هایی که انسان از واژه ریسک پذیر بودن استفاده می‌کند در واقع زمان‌هایی هستند که به خاطر عملکرد ذهن و مکانیزم طبیعی آن در وجودش شکل می‌گیرند. با وجود اینکه ذهن انسان او را از خطرها حفظ می‌کند اما ریسک‌پذیری باعث رشد و شکوفایی انسان می‌گردد.

 تحقیقاتی که دانشمندان انجام دادند دریافتند که بیشتر ترس هایی که در درون انسان وجود دارند تخیل او و از جانب ذهن هستند. در برابر ناشناخته‌ها از خود واکنش‌های تدافعی نشان داده و سعی دارد که فرد را در یک محدوده امن نگه دارد و این باعث می‌شود که بسیاری از مسائل به صورت تجربه نشده و ناشناخته برای او باقی بماند.

 آنچه که ناشناخته باشد فرد را به چالش می‌کشد؛ و این چالش‌ها و ریسک‌ها در زندگی تغییر و رشد او را به دنبال دارد.بنابراین اگر که به فکر رشد و شکوفایی خود هستید قطعاً به ریسک در زندگی و به دنبال آن به چالش‌ها توجه کنید. بدون وجود ریسک و گذشتن چالش‌ها، وجود و شخصیت انسان صورت نمی‌گیرد و مسلماً هیچ موفقیتی هم در پی آن وجود نخواهد داشت. پس برای دشتن یک تغییر جانانه در زندگی ریسک‌پذیری را امتحان کنید.

ریسک‌پذیری در دید افراد موفق

 افرادی که دارای دید مثبتی نسبت به ریسک‌پذیری هستند آنچه با نام شکست می‌دانیم را نادیده می‌گیرند. این امر به آنها کمک می‌کند تا در تمامی ریسک کردن‌ها همواره به یادگیری بپردازند و در نهایت موفق شوند.

از جمله افراد موفقی که ریسک‌پذیری را پذیرفتند می‌توانیم به بیل گیتس و هنری فورد اشاره کنیم. جناب بیل گیتس زمانی که در این مسیر ناشناخته پا گذاشت بر روی بسیاری از مراحل زندگی خود از جمله تحصیل در دانشگاه چشم بست. جناب هنری فورد نیز مخترع به نام خودرو هستند که برای رسیدن به ریاست در دنیای بزرگ خودروسازی یک مسیر تخیلی را در پیش گرفت. او با کاهش شدید قیمت‌ها توانست تقاضای خرید مدل T خودرو خود را برآورده سازد و برای رفع نیازهای مصرف کنندگان خودروهای خود خطر بزرگی را به جان خرید.

آنچه که نمایان است پذیرش این افراد برای رفتن به دل خطر و ریسک‌پذیری است که در نهایت واقعیت ها و جایگاه های ویژه ای را برای آنها رقم زد.

آنچه که نمایان است پذیرش این افراد برای رفتن به دل خطر و ریسک‌پذیری است که در نهایت واقعیت ها و جایگاه های ویژه ای را برای آنها رقم زد.

چرا باید آزمون چه میزان ریسک‌پذیری را انجام دهیم؟

 برای شناختن علایق و سلیقه‌های فردی نیاز به انجام آزمون‌هایی داریم که بتوانند بسیاری از ویژگی‌های شخصیتی نهفته در وجود ما را آشکار سازند. ریسک کردن و ریسک‌پذیری نیز از جمله ویژگی‌هایی هستند که با انجام آزمون میزان ریسک‌پذیری آنلاین به سرعت می‌توانید به آنها پی ببرید. در این صورت زمان کافی خواهید داشت که به بررسی و تقویت آن ها بپردازید.

با انجام این آزمون همچنین می‌توانید دریابید چه موقعیت‌های مناسبی در پس ریسک کردن‌ها اتفاق می‌افتند. درمی یابید که تجربه ناشناخته‌ها نه تنها رشد و شکوفایی شما را به همراه می‌آورد بلکه باعث می‌شود تا زندگی شما نیز تغییراتی را تجربه کند و به طور کلی به این نتیجه می‌رسید که ریسک‌پذیری یک عمل فرصت ساز است.

همچنین متوجه خواهید شد که ریسک‌پذیری از جمله عواملی است که اعتماد به نفس را در فرد افزایش می‌دهد. اغلب افرادی که ریسک می‌کنند تقلید کننده نیستند و خودشان رهبری یک تیم و یا سازمان را برعهده دارند. این دقیقاً ویژگی‌های شخصیتی یک مدیر را می‌رساند. تمامی افرادی که رهبری خودشان و یا حتی دیگران را بر عهده دارند سعی می‌کنند تا تحت تأثیر گفته‌های اطرافیانشان قرار نگیرند. چرا که می‌دانند با توجه به رفتارهای اطرافیان و شنیدن حرف‌های آنها از مسیر رشد و شکوفایی خودشان خارج خواهند شد.

در نقطه مقابل آن‌ها افرادی با اعتماد به نفس پایین قرار می‌گیرند. این افراد معمولاً برای انجام کارهایشان هیچ تخصصی را ندارند سعی می‌کنند برای پیشبرد کارهایشان از راهنمایی های دیگران کمک بگیرند. افراد با اعتماد به نفس پایین به دلیل اینکه از به خطر افتادن دوری می‌کنند همواره تلاششان بر این است که از تجربه های اطرافیانشان استفاده کنند. در پی این اعمال و تقلیدهای ناآگاهانه آنها نه تنها شکست می‌خورند بلکه انواع افکار خود کم بینی و عدم اعتماد به نفس را تجربه خواهند کرد.

 اما ما برای آنها پیشنهادهایی را داریم. اولین راه افزایش اعتماد به نفس عدم تقلید از افراد ناآگاه، شروع ریسک‌پذیری‌ها و چالش‌های کوچک است. باید شروع کنند تا به موفقیت برسند و در پی آن خودباوری و اعتماد به نفسشان را افزایش دهند. تقلید از افرادی که ریسک‌پذیری بالایی دارند یکی دیگر از راه های موفقیت است. نشست و برخاست با این افراد می‌تواند باعث روشن شدن چراغ‌هایی از مسیر موفقیت برای آنها باشد.

روش انجام آزمون میزان سنجش ریسک پذیری

در ابتدا پرسشنامه پذیری در اختیار ما قرار می گیرد. در کمال آرامش و صادقانه،‌ پاسخی را انتخاب کنید که بیشتر، بهتر و به وضوح شخصیت شما را توصیف می کند. یادتان باشد که هیچ پاسخ “درست” یا “غلط” در آزمون میزان ریسک پذیری وجود ندارد. در زمان انجام آزمون میزان ریسک پذیری فقط از شناخت خودتان لذت ببرید!

پس از اتمام کار ، نتایج امتیازدهی برای شما آشکار می‌شود تا نمره مسابقه خود را تفسیر کنید.

پرسش و پاسخ

ریسک پذیری در واقع سطحی از ریسک کردن، است که اغلب سرمایه گذاران مایل به پذیرش آن هستند. اما این که بتوانید میزان علاقه و تمایل خود را برای ریسک پذیری به طوری دقیق ارزیابی کنید، می‌تواند بسیار مشکل باشد. در اصل ریسک به معنای فرصت، هیجان یا کسب موفقیت‌های بزرگ است. چیزی که به طرز فکر شما مرتبط می شود. باید درست فکر کنید تا بتوانید به آن برسید!

رویکرد استاندارد برای تعیین میزان ریسک پذیری این است که سرمایه گذاران به یک سری سوالات در خصوص افق زمانی ، دارایی های موجود و مورد نیاز درآمد، تمایل آنها برای حفظ نوسانات بازار و راحتی در سرمایه گذاری از طریق کاهش بازار، پاسخ دهند.

مشخصات ریسک پذیری شامل سه جزء است:

تحمل ریسک: میزان قابل قبول ریسک درک شده

ریسک مورد نیاز: ریسک مرتبط با بازده مورد نیاز برای دستیابی به اهداف سرمایه گذار.

ظرفیت ریسک: میزان ریسکی که فرد می تواند از عهده آن برآید.

دیدگاه کاربران
  • ساره 11 اردیبهشت 1401

    سلام و وقت بخیر. موئلفه های اصلی مدیریت ریسک پذیری چه چیزهایی هستند؟

    • مدیر واحد دیجیتال مارکتینگ 22 اردیبهشت 1401

      سلام و وقت شمام هم بخیر. با توجه آنچه گفته شد ن نتیجه گرفت که گیری و ارزیابی ریسک ؛ کاهش ریسک؛ گزارش و نظارت بر ریسک ؛ و مدیریت ریسک از مهمترین موئلفه های ریسک پذیری هستند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *