1-انتشار گزارش مبسوط سال 99 دیجی کالا و آمار چشمگیر آن!
سهشنبه این هفته شرکت دیجی کالا نسخه جدید گزارش سالانهاش را که مربوط به سال 99 است منتشر کرد. مرور سریع گزارش دیجی کالا نشان میدهد که بیش از 2300 برند در دیجی استایل، 100 هزار عنوان کتاب در فیدیبو و 3 میلیون کالا در کومودا وجود دارد. در سال 99 مبلغی بیش از 330 میلیارد تومان اعتبار از سوی دیجی پی به کاربران دیجی کالا برای خرید اقساطی پرداختشده است. دیجی نکست مرکز نوآوری دیجی کالا در کارخانه نوآوری آزادی تاکنون روی 14 استارتاپ سرمایهگذاری کرده است. گزارش دیجی کالا میگوید این فروشگاه آنلاین اکنون ماهانه بیش از 30 میلیون بازدیدکننده یکتا دارد. 150 هزار کسبوکار کوچک و بزرگ ایرانی در بستر مارکت پلیس آن از سراسر کشور حضور دارند، تنوع کالایی در دیجی کالا به بیش از 5/4 میلیون کالا میرسد و این شرکت برای بیش از 8200 نفر بهطور مستقیم اشتغالزایی کرده است. دیجی کالا در بخشی از گزارش خود اعلام کرده که ارزش خالص کالای فروختهشده یعنی شاخص ان.ام.بی آن در سال 99 در مقایسه با سال 98 رشد 151 درصدی یا به عبارتی 5/2 برابری داشته است.
2-ازاینپس با تلاشهای مسئولین اسنپ، رانندگان آن میتوانند در کمتر از چند دقیقه دستمزد خود را در همان لحظه دریافت کنند.
این هفته اسنپ خبر داد امکان تسویهحساب در لحظه با رانندگان را به 12 بانک افزایش داده است. به کمک این قابلیت درآمد رانندگان اسنپ در کمتر از چند دقیقه به حسابشان واریز میشود. فرید شهابی مدیر تجاری اسنپ در این رابطه گفت این 12 بانک حدود 85 درصد از کاربران راننده اسنپ را پوشش میدهند.
4-گزارش تبلیغات سال 99 بازار منتشر شد.
سهشنبه این هفته بازار گزارش جدیدی با عنوان گزارش تبلیغات سال 99 خود را منتشر کرد. بر اساس این گزارش در سال 99 تبلیغات در جستجو توانسته بیش از 23 میلیون نصب به تبلیغ دهندگان بدهد. ابزار تبلیغات در ویدیو 742 میلیون آگهی برای کاربران مشاهدهکننده ویدئو پخش کرده و 26 میلیون بازدید روزانه از ردیف تبلیغات در گشتوگذار روزانه ثبتشده است. بازار میگوید در حال تبدیلشدن به یک رسانه انتشار محتوا از یک استور صرف است. بر اساس گزارش بازار اپلیکیشن های اسنپ، فیلیمو، دیوار، آپ و دیجی کالا به ترتیب 5نام پرتکرار در جستجوهای کاربران طی سال 99 در بزرگترین استور ایرانی بودهاند.
5-سرویس جدید دیجی کالا جت رونمایی شد.
یکی از برندهای خانواده دیجی کالا در گزارش سال 99 آنکه سهشنبه این هفته منتشر شد نام جت بود اما توضیحی در مورد آن ارائه نشد. ظاهراً این سرویس یعنی دیجی کالا جت یک خدمت جدید از سوی دیجی کالا برای ارسال محصولات سوپرمارکتی بهصورت آن دی مند از نزدیکترین انبار یا سوپرمارکت محله به کاربر است که طی کمتر از 45 دقیقه کالای اف.ام.سی.جی را به دست شخص میرساند. همکاری دیجی کالا برای این سرویس فعلاً با فروشگاههای یاران دریان است و جت فعلاً دوران آزمایشی خود را سپری میکند.
6-سرمایهگذاریهای حرکت اول در سال 99 روی کدام استارتاپ ها بوده است
این هفته محمدمهدی عباس خانی مدیرعامل حرکت اول طی مصاحبهای گفت: در سال 99 روی استارتاپ های همراه مکانیک، پینکت، جاجیگا، تختهسیاه، آلا، آدرس و دیجی شی سرمایهگذاری کردهاند. او گفت در سال جاری در حال تأسیس شرکت در چند کشور خارجی برای سرمایهگذاری بینالمللی هستند و همچنین بازار کشورهای منطقه همچون عراق را رصد میکنند. عباس خانی معتقد است سرمایهگذار خارجی باید پس از عبور از فیلتر وارد ایران بشود. او عقیده دارد که سال 1400 سال بسیار بزرگی برای مجموعه حرکت اول خواهد بود.
7-رونمایی از پلتفرم انتخاب آگاهانه ازدواج به نام همدم و نتایج چشمگیر آن
دوشنبه این هفته اپلیکیشن همدم بهعنوان پلتفرمی برای انتخاب آگاهانه در ازدواج پس از گذراندن دوره پایلوت خود بهصورت رسمی رومایی شد. مدیر این برنامه گفت در نسخه آزمایشی این اپلیکیشن 70 هزار نفر ثبتنام کردهاند و 3500مورد به ازدواج ختم شده که تاکنون طلاق نداشتهاند. همدم توسط سازمان تبلیغات اسلامی تولیدشده است.
9-آغاز به کار مجدد انجمن بلاک چین ایران پس از یک ماه توقف
سهشنبه فعالیت انجمن بلاک چین ایران پس از حدود یک ماه توقف از سوی وزارت کشور دوباره از سر گرفته شد و به دستور وزارت کشور این انجمن باید لیست هشدارها را از روی سایت خود بردارد. فعالیت این انجمن در 25 خردادماه به دستور معاونت مشارکتهای اجتماعی وزارت کشور متوقفشده بود. عدهای فشارها از سوی صرافی اکس کوینو که در لیست هشدارهای این انجمن قرارگرفته بود را علت توقف فعالیت آن توصیف کردند.
10-ازاینپس شرکتهای پرداخت یار ملزم به دریافت نماد الکترونیکی هستند.
سهشنبه این هفته خبر رسید شرکتهای پرداخت یاری از اول مردادماه برای ارائه درگاه پرداخت به هر نوع کسبوکاری ملزم به دریافت نماد اعتماد الکترونیکی یا همان ای نماد شدند. نکته مهم در بخشنامه جدید شاپرک اینجاست که فروشگاههای اینترنتی فعال بر بستر شبکههای اجتماعی همچون تلگرام و اینستاگرام قادر به دریافت ای نماد نیستند زیرا ای نماد به سایتها داده میشود. تا پیشازاین سایتهای پرداخت یار ملزم به دریافت ای نماد از کسبوکار نبودند و به احراز هویت پسنده میکردند.