شمار را دعوت به خواندن مصاحبه با کارآفرین برتر محصولات ارگانیک که توسط خانه جوان با آقای خبوشانی و همسرشان خانم عشوریان صورت گرفت میکنیم
1. داستان کار شما از کجا شروع شد؟ چه چيزی باعث شد که این حوزه را انتخاب کنيد؟
ازآنجاییکه بنده و همسرم برای خوراک ارگانیک اهمیت ویژهای قائل بودیم و من این حرفه را از گذشتگان خود به یادگار دارم،حدود شانزده سال پیش برحسب علاقه و بهصورت امتحانی با همکاری همسرم چند نمونه کوچک از سرکههای سنتی را درست کردیم و در طی این سالها با آزمون و خطا توانستیم سرکههای متنوعتری را به مجموعه محصولاتمان اضافه کنیم و به فکر اضافه کردن این محصول سلامتی بخش و فراموششده به سبد غذایی مردم عزیزمان افتادیم.
همانطور که قبلاً گفتم چون این زمینه را از گذشتگان خود به یادگار داشتم، بسیار به آن علاقهمند بودم و برکات زیادی که در زندگی برایمان داشت، ما را تشویق به کار در این حوزه میکرد. همچنین حساسیت من و همسرم درزمینهء خوراک، یکی از دلایل اصلی ورود ما به این حوزه بود.
3. ریشههای علاقهمندی شما در کجاست؟
از کودکی شاهد این قضیه بودم و بسیار برایم جالب بود. در بزرگسالی هم کنجکاو بودم که در مورد سرکههای جدید کسب تجربه کنم اما با شروع کار در مقیاس کوچک، شاهد استقبال ویژهای از سمت مشتریها بودیم که باعث شد ما در این کار مصممتر شویم.
4. کار خودتان را از کجا شروع کردید؟ (جرقه اولیه کسبوکار شما)
در حدود 16 سال پیش، مقدار کمی سرکه برای مصرف خودمان درست کردیم و آرامآرام کمی بیشتر و برای مصرف دوستان و آشنایان و درنهایت با کسب تجربه بیشتر، وارد بازار کار این حوزه شدیم.
5. سرمایه اولیه را از کجا تأمین کردید؟
کار اصلی من در آن زمان سوپرمارکت بود که سرمایه اولیه ازآنجا تأمین شد؛ هرچند که واقعاً مبلغ اندکی بود.
6. چالشهای کاری شما چه چيزهايی بوده است؟ چه فراز و نشیبهایی را طی کردهاید؟
خدا را شاکریم که در این مسیر همیشه ما را یاری کرده و با چالشهای کم و کوچکی روبرو بودهایم، اما درزمینهء مکان مناسب جهت فراهم آوری سرکه همیشه دچار مشکل بودهایم؛ زیرا فرآیند درست کردن سرکه بسیار حساس و نیازمند مکانی با ویژگیهای خاص است. همچنین در چند سال اخیر مرتباً با افزایش قیمت مواد اولیه و دیگر وسیلههای موردنیاز برای تهیه و فروش روبرو بودهایم.
7. چه مدت هست در این حوزه فعالیت میکنید؟
بهصورت جدی از هشت سال پیش شروع کردیم.
8. ابزارها و بسترهای تبلیغاتی و بازاریابی شما چیست؟
در ابتدا با معرفی افرادی که از محصولاتمان استفاده کرده بودند و رضایت داشتند، به بقیه معرفی میشدیم. اما با پیشرفت کار و تنوع پیدا کردن محصولات، سعی کردیم راههای مختلفی را برای معرفی محصولاتمان به کار ببندیم؛ بهطور مثال کاتالوگی را تهیه کردیم که سرکههای مختلف و خواص آنها را به افراد معرفی کنیم و بعد همسرم محصولات را در سطح شهر و بین عطاریها و مغازههای محصولات ارگانیک پخش میکرد و از آنها میخواست در خانه استفاده کنند و در صورت رضایت برای همکاری بیشتر تماس بگیرند که در نود و نه درصد مواقع افراد تماس میگرفتند و خواهان همکاری با ما میشدند.
9. درآمدتان چقدر است ( در صورت تمایل مطرح کنید ) ؟
به خاطر کیفیت محصولاتمان به درامد خوبی رسیدیم. اما از آن گذشته این کار و درامدش، برکات بینظیری برای من و خانوادهام داشته است.
10. چشمانداز کسبوکار شما چیست؟ رسیدن به چه نقطهای برایتان مطلوب است؟
در بحث تولید ما میخواهیم به تولید انبوه در این زمینه دست پیدا کنیم، ولی هدف اصلی ما، آگاهسازی در این زمینه است؛ ما میخواهیم مردم از خواص بینظیر و زیاد سرکه مطلع شوند و سرکه را وارد سبد غذایی خود کنند.
11.چه پیشنهادی دارید برای کسانی که در حوزه تخصصی شما کار میکنند یا قرار است وارد حوزه شما بشوند؟ چه اشتباهاتی را نباید مرتکب شوند؟ چهکارهایی را حتماً باید انجام بدهند؟
پیشنهاد بنده و همسرم این است که در صورت ورود به این حوزه، کیفیت و صداقت را مبنای کار خود قرار دهید و در فرآیند درست کردن سرکه، دقت بالایی داشته باشند، چون این فرایند، بسیار مهم و حساس است و از طرفی درگیر با سلامت و اعتماد مردم است.
12. مهمترین خاطره و تجربه شما در این مدت چه بوده است؟
خاطرههای زیاد و شیرینی داریم، اما بهترین خاطرهها و تجارب را در برخورد با افراد مختلفی که در حین بازاریابی برای محصولاتمان، با آنها برخورد میکردیم کسب کردیم؛ اینکه اشخاص مختلف بعد از یکبار استفاده از محصولاتمان به مشتریهای دائمی ما تبدیل میشدند، خیلی برایمان لذتبخش بود.
13. چه کسانی حامی شما بودند؟ آیا شریک تجاری در کسبوکار خود دارید؟
حامی ما در این زمینه اول از همه خدا و ائمه اطهار بودند که واقعاً در این راه ما را یاری کردند تا بتوانیم در تغذیهء سالم مردم عزیزمان گامی برداریم. برخی از دوستانمان هم بسیار کمک مان کردهاند.
شریکی درزمینهء تولید سرکه نداریم، اما با یکی دیگر از دوستانمان برای برپایی سلامت سرا همکاری کردیم و همچنین برای تهیهء بقیه محصولات ارگانیک با افرادی در سراسر کشور همکاری داریم.
14. رابطه شما با مخاطبین و مشتریانتان چگونه است؟
رابطه صمیمی و خوبی با مخاطبان و مشتریها داریم؛ چون بسیار از محصولات ما راضی هستند و تأثیر استفاده از محصولات ارگانیک را دریافتهاند.
15. ساختارهای دولتی چطور میتوانند به توسعه کسبوکار شما کمک کنند؟
درزمینهء اعطای مجوزها و تولید بیشتر میتوانند به ما کمک کنند.
16. چقدر قوانین دولتی برای کسبوکار شما دستوپا گیر بوده است؟
حقیقتاً تابهحال به سازماني دولتی برای کسبوکارمان مراجعه نکردهایم.
17. به نظر شما توان هفت چطور ميتواند در توانمند کردن مخاطبینش قدم بردارد تا به موفقیتی نظیر موفقیت شما برسند؟
به نظرم توان هفت با تبلیغ و آگاه سازی عموم مردم در جهت تغذیه سالم، از هر طریق میتواند گام مهمی را در راستای سلامت مردم بردارد.
18. شما چه کمکی میتوانید به مخاطبین توان هفت داشته باشید تا بتوانند بهاندازه شما رشد کنند؟
پیشنهاد من به تمام عزیزانی که میخواهند کسب وکاری را راه بیندازند این است که کار خود را در مقیاس کوچکی شروع کنند و با کسب تجربه آن را گسترش بدهند و در حین کار مشورت با اهل علم و افراد متخصص در آن زمینه را فراموش نکنند؛ همانطور كه ما در ابتدای راه با جناب دكتر خدادادی اشنا شديم و ايشان با تحقيقاتی كه در حوزه غذا و خوراك داشتند مارا راهنمايی و تشويق كردند و همچنان مشوق و راهنمای ما هستند. اگر درزمینهء کاری ما سؤالی داشتند در حد توان پاسخگوی عزیزان خواهیم بود.
19. آیا تابهحال دورههای آموزشی توان هفت را مشاهده کردهاید؟ اگر پاسختان به سؤال بالا مثبت است، کدام دوره بوده و نظرتان درباره آن دوره چیست؟
خیر تابهحال تجربه استفاده از دورههای آموزشی توان هفت را نداشتهایم.
در صورت داشتن سوالات بیشتر در خصوص این مقاله مصاحبه با کارآفرین برتر محصولات ارگانیک آقای خبوشانی و خانم عشوریان، میتوانید از طریق دیدگاه ها سوالات خود را با ایشان در میان بگذارید.
https://tavan7.ir/c6d1
ریحان امینی
من کارشناسی ارشد مهندسی نرم افزار(دانشگاه اصفهان) هستم و علاقهمندم تا روایت داستان های موفقیت کارآفرینان برتر را در رسانه توان 7 منتشر کنم داستانهای موفقیت من را دنبال کنید و خوشحال میشم نظرات ارزشمند شما را در این خصوص بدانم