مصاحبه نوروزی با آقای محمد آکوچکیان
سلام ویژگی برجسته سال های گذشته کشور شگفتی هایی بوده است که ما به صورت دارم با آن ها روبه رو شده ایم یعنی اتفاقاتی که از لحاظ رخ داد بسیار احتمال پایینی داشتند اما تاثیر گذاری بسیار بالایی داشته است وقتی برگردیم و به پشت سر را نگاه می کنیم بسیاری از آن اتفاقات ناشی از متبحر در و کمبود دانش ما نسبت به پدیده های محیطی بوده است که ما با آن روبه رو بوده ایم . اگه بخواهم یه جمع بندی از تموم اتفاقات که در ماه های گذشته در کسب و کار ها و اکوسیستم کارآفرین رخ داد از مشکلات اقتصادی نوسانات اجتماعی درگیری های اجتماعی و نزاع های بین المملی. می خواهم یک برداشتی را خدمت شما عرض کنم که دو راهکار اصلی به ما کمک میکند از این وضع خارج شویم:
- میزان دانش کارآمد خودمان را نسبت به آنچه در اطرافمان میگذرد افزایش دهیم .
- بین بلد بودن و دانستن باید تفکیک قائل شویم ما ممکن است خیلی چیزها را بلد باشیم اما مقدار دانستن و دانایی ما چقدر است؟. چقدر کتاب میخوایم؟ چقدر کتاب خوب می خونیم؟ اخباری که در اطرافمان رخ میدهد را چقدر تحلیل میکنیم؟ و رابطه آن را با خودمون و منفعتمون و آینده خودمون ارزیابی میکنیم .
- نکته دوم اینکه شما هرچقدر دانش داشته باشید باید به یاد داشته باشید ان محصولی که دارید طراحی میکنید و توسعه میدهید برای مردم و گروهی از مخاطبان در بازار است. برای اینکه دانش شما بچسبد به آن نیازی که مشتری به شما دارد
- باید فرق داشته باشید از آنچه که در بازارتان میگذرد.
درک داشته باشید از آنچه که در ساختار ذهنی مشتری شما میگذرد و برای اینکار شما توان رصد کردن مردم در بازار خود را داشته باشید. و لازمه آن این است که مسائل آن ها را متوجه شوید آنچه که بر آن ها میگذرد را حس کنید و بخواهید که به آن ها کمک کنید چون این برای شما دو نتیجه دارد:
- حس تواضع نسبت به مخاطب
- حس بلند همتی برای کمک به آن ها
- نکته دوم اینکه شما هرچقدر دانش داشته باشید باید به یاد داشته باشید ان محصولی که دارید طراحی میکنید و توسعه میدهید برای مردم و گروهی از مخاطبان در بازار است. برای اینکه دانش شما بچسبد به آن نیازی که مشتری به شما دارد