معرفی خانه نوآوری

معرفی مختصر از مرکز

همان‌طور كه مي‌دانيم، لازمه شکل‌گیری اقتصاد مبتني بر دانش و نوآوري، شکل‌گیری اكوسيستمي شامل اجزاي مختلف پشتيبان نوآوران و كارآفرينان است. يكي از پلتفرم‌‌هاي رو به افزايش در جهان، مراكز نوآوري و كارآفريني مرتبط با دانشگاه‌ها است. رسالت اين مراكز شناسايي و آموزش دانشجويان مستعد كارآفريني و فن آفرینی، توانمندسازي و هدايت آنان در جهت پرورش ايده‌‌هاي خام و تسهيل و شتاب دهی به شكل‌گيري استارتاپ و رشد سريع شركت نوآور – فناور آن‌هاست.

ايجاد محل و پاتوقي براي دانشجويان، علاقه‌مندان و مخاطبان حوزه استارتاپي، زمينه استفاده از ايده‌‌هاي صاحبان فكر در حوزه‌‌هاي نوآورانه و فناورانه را فراهم می‌آورد. به نظر می‌رسد پيش از هرگونه پالايش اطلاعاتي، دسته‌بندی و انتخاب از ميان طرح‌‌هاي موجود، فراهم نمودن شرايطي كه سبب ايجاد كلوني‌‌هاي نخبگاني گردد و در آن افراد بتوانند آزادانه به فعاليت‌‌هاي خلاقانه بپردازند، ضريب اطمينان براي شکل‌گیری طرح‌‌هاي برتر و سرمایه‌گذاری در اين حوزه را بالا خواهد برد.

هدف از ایجاد خانه نوآوری در اکوسیستم استارتاپی

بر این اساس و با عنایت به ظرفیت‌‌های بالقوه شهر اصفهان، خانه نوآوری می‌تواند ضمن ارائه خدمات به دانشجویان و مخاطبان برای حضور در این مرکز و کمک به آن‌‌ها در تعریف و اجرای طرح‌‌ها و ایده‌‌‌های خلاقانه، محلی برای برپایی رویداد‌‌های مختلف کارآفرینی و استارتاپی از جمله برگزاری استارتاپ ویکند‌‌ها، کمپ‌‌‌های نوآوری، جلسات هم‌اندیشی و … تعریف کند که افق میان مدت تبدیل به مرکز غیر رسمی حضور و پاتوق مخاطبین این حوزه گردد. خانه نوآوری، با قرار گرفتن در حلقه‌‌های اول اکوسیستم، از طریق هدایت نخبگان و متخصصان به کارآفرینی و کمک به ایشان جهت شکل دادن ایده‌‌های نوآورانه و راه اندازی کسب وکار مبتنی بر فناوری و نوآوری، نقش پیشران در توسعه اکوسیستم را بازی می‌کند.

اهداف خانه نوآوری اصفهان

تفاوت خانه نوآوری با شتابدهنده‌‌ها

با توجه به برخی شباهت‌‌ها بین خانه نوآوری و شتاب‌دهنده‌ها، لازم است تفاوت خانه با شتاب‌دهنده‌ها تصریح شود. ورودی شتاب‌دهنده‌ها گروه‌های دارای ایده کسب وکاری مشخص و مدل کسب وکار مرتبط با آن ایده است. از آنجا که هدف اصلی شتاب‌دهنده‌ها، کسب سود از طریق سرمایه‌گذاری و هدایت تیم‌‌ها است، تیم‌‌های استارتاپی با دقت بالایی قبل از پذیرش در شتاب‌دهنده مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. اما ورودی خانه نوآوری، نه لزوماً تیم، بلکه افراد هستند. ایده‌‌های افراد یا تیم‌‌های مراجعه کننده به خانه، می‌تواند ایده کاملاً اولیه و خام باشد و در نتیجه ارائه مدل کسب وکار برای ایده نیز ضروری نیست. حتی افراد بدون داشتن ایده هم می‌توانند مخاطب خانه باشند، این افراد با حضور در برنامه‌‌های مستمر خانه و رفت و آمد به پاتوق کارآفرینان و نوآوران به مرور به فضای کارآفرینی عضوی از تیم‌های حاضر در خانه نوآوری شوند. هدف خانه، نه تنها شتابدهی به رشد استارتاپ‌ها، بلکه ایجاد و شکل‌دهی ایده‌ها و تیم‌های نوآورانه و فناورانه است و این مهم نه از یک تیم استارتاپی دارای مدل کسب و کار، بلکه از فرد فرد نخبگان و افراد مستعد همچنین با توجه به فعالیت تخصصی خانه نوآوری در دو حوزه محتوا و زنجیره بلوکی در هر کدام از این حوزه‌‌ها فردی به عنوان متولی اصلی وجود خواهد داشت که محوریت فعالیت‌ها را بر عهده بگیرد، در واقع خانه نوآوری زیرساخت ایده پروری، تشکیل و توسعه تیم تا به وجود آمدن استارتاپ و تثبیت آن را در اختیار این افراد محوری قرار می‌دهد و این افراد هدایت کسب و کار‌های هر حوزه را بر عهده می‌گیرند. به عبارت ساده‌تر ورودی‌‌های خانه نوآوری که افراد مستعد و علاقه‌مند و تیم‌های تازه شکل گرفته هستند که پس از طی فرآیند‌های شکل‌گیری و پیش شتابدهی، به خروجی تبدیل می‌شوند. خروجی‌‌های خانه نوآوری را می‌توان ورودی مراکز شتابدهی و صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر در نظر گرفت. لازم به ذکر است مجموعه خانه نوآوری با توجه به شرایط، امکان ارائه خدمات شتابدهی به تیم‌‌های برگزیده را نیز داراست.

زیرساخت‌های خانه نوآوری

گالری تصاویر

راه‌های ارتباطی با مرکز

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *