معرفی مختصر از مدرسه کسب و کار رهیار
مدرسه کسب و کار رهیار برای کودکان و نوجوانان ۶ تا ۱۸ سال با هدف رشد مهارت های شخصیتی رفتاری در کنار رشد مهارت های کسب و کار و سواد مالی تاسیس شده است. آموزش های ارائه شده در مدرسه رهیار، منطبق با استانداردهای بین المللی آموزش کاآفرینی و انواع سواد از نظر یونسکو در محیط شاد و بازی گونه انجام می گیرد.
در این مدرسه علاوه بر آموزش های تخصصی و کسب و کار و کارآفرینی، مهارت های مورد نیاز برای موفقیت فردی و شغلی در آینده مانند خلاقیت، کارگروهی، تفکر انتقادی، مسئولیت پذیری و … به دانش آموزان آموزش داده خواهد شد.
رهیار از جمله کم نظیرترین محیط های آموزشی است که سعی کرده است مهارت های رفتاری را در کنار مهارت های کارآفرینی و کسب و کار آموزش و فراگیران را به سمت استعدادیابی و مسیریابی موفق شغلی تحصیلی سوق دهد.
روانشناسان و برنامه ریزان آموزشی رهیار دریافته اند که دانش آموزان برای رشد مهارتها، به بازی نیاز دارند، بازی و ایفای نقش به آن ها کمک می کند یاد بگیرند چگونه با دیگران همکاری کنند، تفاوت ها را دریابند، اختلاف ها را حل کنند و نتیجه ی کار تیمی فوق العاده ای را به نمایش بگذارند و به توانمندها و استعدادهای خود واقف گردند.
از این رو، رهیار سعی داشته است با خلق فضایی پویا برای کودکان و نوجوانان، کلاس ها و مطالب آموزشی را جذاب کند و افراد را جهت شرکت در کلاس ها و حضور در محیط آموزشی ترغیب کند.
از طرف دیگر، رهیار با بهره گیری از آزمون های استاندارد، مشاوره های فردی و گروهی و مهم تر از همه خلق محیط آزمون و خطا به خصوص برای نوجوانان، انتخاب آگاهانه انتخاب رشته و شغل را رقم خواهد زد.
الگوی آموزش در مدرسه کسب و کار رهیار
مرحله دوم:
ممکن شدن (من قادر به انجام آن هستم)
مقطع آموزش: متوسطه اول
اهداف:
- آموزش دربارهی کارآفرینی
- آموزش از طریق کارآفرینی
محتوا: مهارتهای مدیریتی عمومی و شخصی (فرصتمداری، خلاقیت، نوآوری، مهارتهای ارتباطی و مذاکره و شبکهسازی اجتماعی)
روش تدریس: سخنرانی، بحث و گفتوگو، حل مسأله، ایفای نقش، مطالعه موردی، کار گروهی
متناسب با الگوی نظریه پردازان کارآفرینی، آموزش در سه مرحله منطبق با رشد شناختی کودک و نوجوان انجام می پذیرد:
مرحله اول:
مجذوب شدن (من خواهان انجام هستم)
مقطع آموزش: ابتدایی
هدف: آموزش دربارهی کارآفرینی
محتوا: شناخت حوزه عمومی کارآفرینی (تعاریف، اصول، نظریهها و ویژگیهای کارآفرینان)
روش تدریس: سخنرانی، خواندن، دیدن، میهمان سخنران، داستان موردی
مرحله سوم:
راهی شدن (من در مرحله انجام آن هستم)
مقطع آموزش: متوسطه دوم
اهداف:
- آموزش دربارهی کارآفرینی
- آموزش از طریق کارآفرینی
- آموزش برای کارآفرینی
محتوا: کسب تجارب واقعی در قالب یک سلسه فعالیتهای عملی (تنظیم طرح کسبوکار، بازاریابی، مدیریت مالی و…)
روش تدریس: پروژه، شبیهسازی، بازدید از کسب و کارهای جدید، تدوین طرح شغل
تاریخچه سازمان مدیریت صنعتی
بنیان اولیه سازمان مدیریت صنعتی در اوایل دهه ۱۳۴۰، با عنوان مرکز راهنمایی صنایع ایران شکل گرفت که کوششی ابتدایی برای کمک به توسعه صنعتی کشور بود. مشاوران خارجی این مرکز با تشخیص ضرورت نیاز به کادر متخصص ایرانی، توصیه نمودند کادر ایرانی مستقل در این مرکز کار خود را آغاز نمایند. ضرورت تاسیس یک سازمان مستقل در بطن مرکز راهنمایی صنایع ایران، در سالهای بعد بیش از پیش احساس شده و این مرکز هدفمند با تغییر شکل، بصورت «سازمان مدیریت صنعتی» وارد عمل و نخستین مدیرعامل سازمان «آقای مهندس نیازمند» در رأس آن منصوب شد. اولین اعضای هیئت مدیره سازمان شامل نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، وزارت صنایع و اتاق بازرگانی و صنایع بودند. آزمایشگاههای وابسته به این مرکز نیز تبدیل به مرکز موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی فعلی شد. با منصوب شدن آقای مهندس نیازمند به ریاست هیئتمدیره سازمان و معاونت وزارت صنایع، آقای مهندس جمشید قراچه داغی بعنوان مدیرعامل سازمان مشغول بکار شد.
سازمان در سالهای ابتدایی فعالیتش، از خدمات مشاوران خارجی و خصوصاً «یونیدو» که وابسته به سازمان ملل میباشد، استفاده نمود و توانست ضمن ارائه خدمات، اقدام به انتقال تکنولوژی نیز نماید. از عمده مشکلات سازمان در طی دوران حیات اولیه، رفع تضاد بین «خدمات ارشادی» و «خدمات حرفهای» بود. سازمان پس از مدتی دریافت که ارائه خدمات رایگان برای دو طرف مشکلاتی را ایجاد میکند، در نهایت به این نتیجه رسید که ارائه خدمات رایگان، خدمت سازمان را به نازلترین سطح تقلیل میدهد، لذا تصمیمی اتخاذ کرد که از کارفرمایان بخواهد در قبال دریافت خدمات، هزینههای آن را پرداخت نمایند و به عنوان یک خریدار واقعی عمل نمایند.
در این دوران استفاده از خدمات کارشناسان درجه اول بینالمللی نظیر «راسل ایکاف»، تغییر ساختار سازمانی از وظیفهای به ماتریسی و نوآوری در نظام حقوق کارکنان با هدف جذب و نگهداری افراد ذخیره سبب شد تا فعالیتهای توسعه خدمات تسهیل شده و با سرعت بیشتری ادامه یابد.
در سالهای پس از انقلاب و در دوران جنگ، سازمان توانست علیرغم دشواریهای فراوان ناشی از شرایط خاص کشور، به حیات خویش به عنوان بزرگترین و تنها موسسه خود اتکای ارائه دهنده خدمات مدیریت ادامه دهد. پس از پایان جنگ و به منظور گسترش فعالیتها، سازمان مدیریت صنعتی اقدام به جذب نیروهای جدید و گسترش شبکه مشاوران و کارشناسان ایرانی و خارجی خود نمود تا بتواند در راستای رسالتها و اهداف خود گام بردارد و مسیر خود را توسعه داده و مأموریت خویش را تحقق بخشد.
عضوی از خانواده مدرسه رهیار بودن چگونه به کودک و نوجوان شما کمک خواهد کرد؟
- در مسیر خودشناسی قرار گیرد، نقاط قوت و ضعف و استعدادهای خود را بشناسد.
- مهارت های گسترده و کاربردی را بیاموزد.
- در کنار سایر هم سن و سالان، کار تیمی را تجربه کند.
- عزت نفس خود را تقویت کند.
- از اوقات فراغت به بهترین شکل ممکن استفاده کند.
- شبکه ارتباطی خود را غنی سازد و فنون دوست یابی را تمرین کند.
- اصول مذاکره موفق (برنده – برنده) را بیاموزد.
- زمان خود را مدیریت کند.
- خوش بین و شاد باشد.
- خود را عضوی از گروه بداند و مسئولیت پذیری را تمرین کند.
- نحوه درخواست کمک و قدرشناسی را تمرین کند.