معرفی مرکز آموزشی شادرام

مصاحبه با مدیر مرکز علمی پژوهشی شادرام

معرفی مختصر از مرکز علمی پژوهشی شادرام

شادرام فعالیت خود را در سال ۱۳۹۲ با تولید بازی‌های جدی و درمانی و با شعار ((شادی، درمان، آموزش)) آغاز کرد. این مجموعه که توسط دکتر مصطفی نجفی ((فوق تخضض روانپزشکی کودکان و نوجوانان و بنیان‌گذار بازی‌های جدی در ایران)) پایه‌گذاری شد، با همکاری متخصصین حوزه‌های پزشکی، روانپزشکی و روانشناسی و متخصصین حوزه‌های مدیریت کسب و کار، کنترل پروژه، تضمین کیفیت و تجاری‌سازی به فعالیت خود ادامه داد.

تیم شادرام با طراحی و تولید بازی در حوزه‌ی کودک کار خود را شروع کرد و از آن پس با حضور جدی‌تر در این عرصه و تولید بازی‌هایی برای کودکان دارای «اختلال نقص توجه»، «افزایش حافظه»، «کنترل خشم» و … نام و اعتبار برند خود را افزایش داد. بعد ازسه سال، شادرام با ایده‌‌ای جدید و برای اولین بار، ساخت بازی برای بزرگسالان را آغاز کرد. شهر عشق، اولین بازی بزرگسالی بود که توسط تیم شادرام برای بهبود روابط زوجین و حل تعارضات موجود در رابطه، تولید شد. هر کدام از بازی‌ها پس از تایید متخصصین و اعتبارآزمایی آن‌ها به وسیله آزمایش‌‎ها و پایان‌نامه‌های متعدد، وارد بازار می‌شوند و در اختیار خانواده‌ها و مراکز درمانی قرار می‌گیرند. امروزه شادرام که شرکتی خلاق و مستقر در زیست‌بوم‌های خلاق کشور است، درکنار تولید بازی‌های درمانی، شرکتی شتاب‌دهنده نیز به شمار می‌رود و به مجموعه‌هایی که می‌خواهند قدم در این مسیر گذاشته و فعالیت خود را در این زمینه آغاز کنند، یاری می‌رساند. لازم به ذکر است که گروه‌ علمی پژوهشی شادرام، اولین مجموعه‌ی فعال در زمینه‌ی بازی‌های درمانی در سطح کشور و دارای مجوز تولید و گواهی ثبت اسباب‌بازی از شورای نظارت بر اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است

سابقه فعالیت شرکت شادرام در زمینه بازیهای جدی و درمانی

Y Combinator‎ اولین شرکت شتاب‌دهنده بود که در سال ۲۰۰۵ میلادی فعالیت خود را در بریتانیا آغاز کرد. شتاب‌دهنده‌ها مراکزی هستند که امکان رشد سریع‌ و صحیح مجموعه‌ها و استارت‌آپ‌های نوپا را مهیا می‌سازند.
شتاب‌دهنده‌ها به صاحبان ایده و کسب و کارها کمک می‌کنند که تعریف درست و اصولی از محصول یا خدمات خود ارائه دهند و نمونه‌های اولیه خود را تهیه و تولید کنند. همچنین به آن‌ها کمک می‌کنند که مشتریان اصلی و بالقوه خود را پیدا کنند، راه درست ارتباط با آن‌ها را بیابند، سرمایه‌ی اولیه مورد نیازشان را فراهم کنند و در صورتی که نیاز به نیروی کار متخصص داشته باشند، افراد متخصصی را نیز به آن‌ها معرفی می‌کنند.
شرکت شادرام اولین مجموعه‌ی فعال‌ (تاسیس سال ۱۳۹۲) در زمینه‌ی بازی‌های جدی و درمانی در ایران است. هدف بازی‌های درمانی که زیرمجموعه‌ی بازی‌های جدی هستند، آموزش و درمان در کنار ایجاد سرگرمی و نشاط است.
حوزه‌ی بازی‌های جدی در ایران، حوزه‌ای است کمتر شناخته شده‌ که از اهمیت بالایی برخوردار است؛ به همین خاطر شادرام در کنار طراحی و تولید بازی‌های درمانی، به عنوان شرکتی شتاب‌دهنده با هدف حمایت از مجموعه‌های نوپا و گسترش حوزه‌ی بازی‌های جدی در ایران، به مجموعه‌هایی که می‌خواهند قدم در این مسیر گذاشته و فعالیت خود را در این زمینه آغاز کنند، یاری می‌رساند.
برای شروع کافی ست (ایده‌ی خوب) و(پشتکار زیادی) داشته باشید! شادرام با چندین سال سابقه در فعالیت تخصصی در این حوزه و با در اختیار داشتنن تیمی از متخصصین حوزه‌های روانپزشکی، روانشناسی، مشاوره و همچنین مدیریت و فروش، زمینه را برای به ثمر رسیدن ایده و رشد سریع‌تر و اصولی‌تر مجموعه‌تان فراهم می‌سازد.
شرکت شادرام به این منظور، از پروژه‌های طراحی و تولید بازی‌های جدی (در همه‌ی حوزه‌ها) با خدمات متعددی از جمله مشاوره و ارائه برنامه‌ی بازرگانی، دراختیار قرار دادن امکانات، معرفی نیروی انسانی و فراهم نمودن منابع مالی حمایت می‌کند.
صاحبان ایده و مجموعه‌های نوپا می‌توانند با معرفی خود، توضیح پروژه و هدف آن، در صورت گرفتن تاییدیه از خدمات شتاب‌دهی شادرام بهره‌مند شوند. برای آغاز همکاری در این رابطه می‌توانید بر روی گزینه درخواست همکاری در پایین صفحه کلیک کرده و فرم مربوطه را تکمیل نمایید و یا به صورت مستقیم با شرکت تماس بگیرید.
همچنین با هدف ارتقاء پشتوانه‌ی علمی این حوزه، بازی‌ها و امکاناتی ویژه در اختیار پژوهشگرانی که علاقه‌مند به این زمینه و انجام پژوهش بر روی بازی‌های تولید شده در شادرام هستند، قرار می‌دهد. به همین منظور، متخصصین و دانشجویانی که مایل به انجام کارهای پژوهشی در این حوزه هستند، می‌توانند با واحد پژوهش به طور مستقیم ارتباط برقرار کنند

هدف مرکز علمی پژوهشی شادرام

وقتی از بازی‌های جدی و بازی‌های درمانی صحبت می‌کنیم، منظور چیست؟

اغلب بعد از شنیدن کلمه بازی، اولین مفهومی که در ذهنمان روشن می‌شود سرگرمی است و حالا آوردن کلمه‌ی بازی همراه با واژه‌های سنگینی مثل درمان باعث ایجاد کمی تناقض می‌شود! ممکن است این سوال پیش بیاید که کدام کلمه در این ترکیب بار معنایی خود را از دست می‌دهد؟ جواب گزینه‌ی هیچکدام است!
بازی‌های درمانی و بازی‌های جدی، آن دسته از بازی‌هایی هستند که هدف اصلی‌شان آموزش، درمان و یا هردوی آن‌هاست اما در کنار این‌ها باعث سرگرمی و شادی هم می‌شوند! و این کاری است که ما در «شادرام» انجام می‌دهیم! تولید بازی های درمانی و بازی های جدی.

خدمات مرکز علمی پژوهشی شادرام

شادرام این روزها در حال تولید ویراست جدیدی از بازی‌هاست. چهار بازی آموزشی _ درمانی (ببین و بگو، صورت‌های فضایی، کودک شکیبا و کنترل خشم) که پیش از این تولید و عرضه شده بودند، چندی ست با هدف ارتقای علمی و طراحی باکیفیت‌تر در دست ویرایش و بازبینی قرار گرفته اند. در این مورد گفتگویی با محمدکاظم نجفی، رئیس هیئت مدیره شادرام انجام دادیم:

شادرام تا امروز چند بازی تولید کرده است؟

ما تقریبا سی یا چهل بازی را نمونه‌سازی کرده‌ایم و از این تعداد پنج بازی تا به امروز تجاری‌سازی شده‌اند. سایر بازی‌هایی که در واحد توسعه اند نیز در آینده تجاری‌سازی و وارد بازار می‌شوند مانند بازی فضانورد کوچولو.

فضانورد کوچولو هدف آن تربیت جنسی و آموزش مهارت‌های پیشگیری از سوءاستفاده جنسی است.

بازی‌هایی که در حال حاضر در دست ویرایش و اصلاح هستند، ویراست چندم اند؟

ما در حال تولید ویراست سوم از چهار بازی ببین و بگو، صورت‌های فضایی، کودک شکیبا و کنترل خشم هستیم.

 

برای ویراست مجدد بازی‌ها، چه معیارها و ملاک‌هایی در نظر گرفته می‌شود؟

اولین معیار ما، بازخورد مخاطبین است. این بازخوردها هم از طریق مخاطبین مستقیم ما یعنی خانواده‌ها و کودکان و هم از نمایندگی‌های ما یعنی کلینیک‌های روانشناسی و افراد متخصص حاصل می‌شود.

معیار دوم نتایج پایان‌نامه‌ها و مقاله‌های علمی‌ای است که بر روی بازی‌های درمانی شادرام انجام شده است.

در نهایت تیم پژوهش این بازخوردها را بررسی و با تجربه‌ی بالینی و نظرات تخصصی خود ترکیب می‌کند تا ویراست جدید از نمونه‌ پیشین خود، کیفیت و کارآمدی بیشتری داشته باشد.

تیم طراحی و ویراست بازی شامل چه کسانی می‌شود؟

ویرایش مربوط به گرافیک بازی‌ها، بر عهده‌ی گروه طراح  و مسئول پروژه‌ی آن بازی‌ است؛ اما  اصلاحات علمی‌ای را که قرار است صورت بگیرد، متخصصینی که در واحد پژوهش ما هستند پیگیری می‌کنند. همچنین دانشجویان و اساتیدی که بر روی بازی‌ها پژوهش کرده‌اند نیز به عنوان مشاور در این فرایند همکاری می‌کنند.

 

ویراست سوم بازی‌ها در چه مرحله‌ای است؟

ما از تیر ماه ۹۸ این پروژه را آغاز کردیم و اوایل دی ماه ۹۹ ویرایش بازی‌ها و ارتقای علمی و اصلاح طراحی آن‌ها به اتمام رسید. در حال حاضر نیز فرایند تولید و مونتاژ بازی‌ها مانند چاپ کارت‌ها و تزریق پلاستیک و… شروع شده است.

 

و به عنوان آخرین سوال، پیش‌بینی می‌کنید تا چه زمانی بازی‌ها آماده‌ی عرضه‌ی مجدد به بازار فروش باشند؟

فکر می‌کنم تا اوایل اسفند ماه امسال، بازی‌ها تولید و به بازار عرضه شوند.

گالری تصاویر

راه‌های ارتباطی با مرکز

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *