0
03134452700

همکاری دیجی‌کالا و با جامعه دانشگاهی کشور

مرکز نوآوری‌های گروه دیجی‌کالا، دیجی‌کالا نکست (Digikala Next)، رویداد پل نوآوری را به میزبانی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، برگزار …
مرکز نوآوری‌های گروه دیجی‌کالا، دیجی‌کالا نکست (Digikala Next)، رویداد پل نوآوری را به میزبانی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، برگزار کرد. مهم‌ ترین هدف این رویداد تبدیل پایان‌نامه‌ها و مقالات علمی به فناوری کاربردی و استفاده از آنها برای حل مسائل کسب‌وکارها است. همچنین در این رویداد از وبسایت پروژه داده‌های باز دیجی‌کالا (opendata.digikala.com) رونمایی شد.

داده‌های دیجی‌کالا در دسترسی پژوهشگران کشور
به گزارش سایت دیجی کالا، دیجی‌کالا به همه پژوهشگرانی که نیاز به داده‌های واقعی دارند، کمک می‌کند. برنامه داده‌های باز دیجی‌کالا نکست با همکاری معاونت فناوری و محصول دیجی‌کالا با هدف ارائه بستر مناسب برای تحقیق و توسعه علوم داده محور (Data Science) شروع به کار کرد.
در برنامه نوآوری باز، اطلاعات واقعی تراکنش‌های بیش از ۲ میلیون مشتری و صد هزار کالا نمونه ‌برداری شده است. تیم تکنولوژی و محصول دیجی‌کالا پس از بررسی‌های فراوان و ساعت‌های زیاد راستی آزمایی و پاکسازی و اطمینان از عدم افشای اطلاعات محرمانه مشتریان، این اطلاعات را در اختیار پژوهشگران کشور قرار می‌دهد. این داده‌ها زیرساخت مناسبی جهت انجام تحقیقات علمی و توسعه محصولات و فناوری‌های داده‌محور مانند هوش مصنوعی، یادگیری عمیق، یادگیری ماشینی، علوم اجتماعی و شناختی و سایر حوزه‌های علمی است.
چرخه نوآوری باز علاوه بر کمک به پژوهش در سراسر جهان، ارجاعات این پلتفرم را هم بالاتر می‌برد. دیجی‌کالا داده‌های خود را در آدرس opendata.digikala.com در دسترس پژوهشگران قرار داده است. داده‌های این پلتفرم به معنای واقعی باز است و در اختیار همه پژوهشگران قرار می‌گیرد. دسترسی به آنها هزینه‌ای ندارد و فقط استفاده تجاری از آن ممنوع است.
برای موفق شدن کسب‌وکار این کارها را نکنید
دکتر روح‌الله رحمانی، رئیس هیات مدیره مرکز نوآوری‌های دیجی‌کالا نکست، در این رویداد، گفت: اگر دانشگاه در کنار صنعت قرار نگیرد، پلی برای نوآوری شکل نمی‌گیرد. اما سوالی که پیش می‌آید این است که ما چگونه می‌توانیم یک تکنولوژی را به کسب‌وکاری موفق تبدیل کنیم. برای پاسخ دادن به این سوال من می‌توانیم به شما بگویم چه کارهایی را انجام ندهید تا تکنولوژی شما به استارتاپ موفق تبدیل شود. گفتن جمله «اینجا ایران است»، هر چالشی که در کشور ما وجود دارد، زمانی در جایی دیگر هم وجود داشته است. پروژه‌ای فکر کردن به این معنی که به شروع و پایان کار فکر کنید، تنها کار کردن، نشستن در محل کار، به تاخیر انداختن ثبت اختراع و کار روی تکنولوژی که ارزش آن را ندارد هم از مواردی است که به شکست منجر می‌شود. در یک کسب‌وکار موفق شما هر روز یک راه حل جدید پیدا می‌کنید که با دیروز متفاوت است و روی تکنولوژی کار می‌کنید که ارزش افزوده برای تیم ایجاد می‌کند.
آینده را بسازیم
امیر صالحی، مدیرعامل دیجی‌کالا نکست نیز در این جلسه عنوان کرد: ما می‌خواهیم به جای انتظار برای شرایط اقتصادی بهتر، به سمت آینده‌ای رویم که خودمان آن را می‌سازیم. ما در دیجی‌کالا نکست علاوه بر حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی، می‌دانیم چطور نوآوری را تجاری و از استارتاپ‌ها هم حمایت می‌کنیم. این حمایت هم از نظر سرمایه‌گذاری و هم نظر فضای فیزیکی است. ما از پایان‌نامه‌های مرتبط با لاجستیک، هوش مصنوعی و بقیه موضوعات مرتبط با اولویت‌های دیجی‌کالا حمایت می‌کنیم.
چالش‌های فناوری‌های هوشمند لاجستیک
سهیل مقدم، معاون ارشد تکنولوژی دیجی‌کالا (CTO)، بعد از صحبت درباره تکنولوژی‌های روز دیجی‌کالا و فناوری‌های هوشمند لاجستیک که برای آنها از دانشگاه کمک گرفته خواهد شد، گفت: دیجی‌کالا می‌خواهد از تجربه اساتید و دانشگاهیان استفاده و این تجربه را به شکل کاربردی وارد پلتفرم خود کند. ما چند صورت مسئله کلی را مطرح کردیم و صحبت ما امروز بیشتر در حوزه لاجستیک است. دیجی‌کالا تجربه خوبی در صنعت دارد و اکنون می‌خواهد آن را با تجربه و علم دانشگاه ترکیب کند و از آن دستاوردهای کاربردی به دست آورد.
کیوان محیط مافی، مدیر محصول دیجی‌کالا هم مهم‌ترین مسئله را ایجاد تجربه خوب برای مشتری و چشم‌انداز دیجی‌کالا را تبدیل شدن به بهترین پلتفرم در خاورمیانه و شمال آفریقا عنوان کرد. محیط‌مافی در ادامه، چالش‌های دیجی‌کالا در حوزه لاجستیک مقیاس بالا را که هرکدام توان تبدیل شدن به موضوعی پژوهشی دارند، به این شرح عنوان کرد: ورود و جایگذاری کالا در انبار، برداشت بهینه کالا از انبار، تکمیل سفارش، بسته‌بندی سفارشات، دسته‌بندی مرسولات، مسیریابی بهینه و تحویل سفارشات، مکان‌یابی مراکز پردازش و توزیع، لاکرهای هوشمند و جمع‌سپاری منابع انسانی.
هدف دیجی‌کالا ارائه تجربه‌ی خوشایند خرید و ارائه سرویس مطمئن به مشتریان خود است و به همین منظور در جدیدترین فناوری‌های هوش مصنوعی و الگوریتم‌های هوشمند برای کاهش خطا سرمایه گذاری خواهد کرد. دیجی‌کالا از ارائه راه حل نوآورانه از سمت دانشگاه ها و مراکز پژوهشی برای توسعه این تکنولوژی‌ها استقبال می‌کند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 20 =