Mattie JT Stepanek یک رهبر معمولی نبود. او یک شاعر، صلح طلب، نویسنده پنج بار پرفروش در نیویورک تایمز، که مورد استقبال اوپرا قرار گرفت، متی تنها 13 سال داشت که او – مانند سه خواهر و برادر کوچکتر خود – در اثر بیماری نادر دیستروفی عضلانی درگذشت. عده معدودی از کارآفرینان به تأثیری که متی در زندگی کوتاه خود انجام داد، دست یافتند.
و هنوز داستان متی مطلقا غیر معمول نیست. من به تازگی با مادر متی، Dr. Jeni Stepanek، در اجلاس رهبران نوجوان جهانی – 30 جوان تغییر دهنده از سراسر جهان – همکاری کردم. من به عنوان یكی از تسهیل گران، انتظار داشتم انواع خرد دنیوی را با این نوجوانان تقسیم كنم. در عوض، من با تعدادی درس مهم رهبری برای کارآفرینان آن جا را ترک کردم.
از نظر بسیاری، بیشتر ایده رهبران نوجوان اکسی مورونیک است. ما به خودمان می گوییم تجربه های زندگی چیزی است که باعث شکل گیری یک رهبر بزرگ می شود. اما در اینجا هفت داستان وجود دارد که آن خرد متعارف را تغییر می دهند.
- در رهبری خودت باش
هنگامیکه Justin 13 ساله بود، وی از یک جلسه ملاقات در مقطع مدرسه راهنمایی رد شد زیرا مقامات نسبت به علائم بیماری وی نادان بودند: سندرم. Touretteجاستین سازمانی به نام اعمال شایسته افتخار را ایجاد کرد که هدفش مبارزه با جهل و عدم تحمل با صحبت کردن و پذیرش اختلافات است. او عبارت “زنده با صدای بلند” را خلق کرد، به معنای پذیرفتن و افتخار كردن به خود و به اشتراک گذاشتن آن نگرش با دیگران. این عنوان عنوان سخنرانی است که در 10 ایالت به بیش از 50،000 دانش آموز داده می شود.
رهبران نباید سعی کنند آنچه را که متفاوت است، نقاب بزنند. شخصیت، سوالات و احوالپرسی ها و حس شوخ طبعی شما همه عناصر اساسی و مهم شما هستند. اگر آن موارد را به محیط کار نیاورید، هرگز پتانسیل واقعی خود را برآورده نخواهید کرد و کاملاً از موفقیت لذت نخواهید برد.
ماسک حرفه ای را کنار بگذارید و به خودتان اجازه دهید “درست مثل جاستین” در رهبری خودتان باشید.
- شرکت خود را به غار قدرت تبدیل کنید
Kajmere 15 ساله، در سال 2005 به نوروبلاستوما تشخیص داده شد و به او گفته شد که او بیش از ششمین سالگرد تولدش زندگی نخواهد کرد. او جنگید و جان سالم به در برد،ولی در سال 2008 به سرطان خون حاد میلوئید مبتلا شد. به دلیل تأثیراتی که درمان سرطان بر ظاهر بدنی وی و اینکه چگونه توسط دو مادر لزبین بزرگ شده بود، کجمیر موضوع طعنه های بی پایان توسط همکلاسی هایش شد. در پاسخ، وی غار قدرت را تشکیل داد، سازمانی که به نوجوانان آموزش داد، تا در مورد زورگویی در جوامع خود سخن بگویند و موضع بگیرند.
ممکن است محل کار مانند پناهگاهی امن از خشونت به نظر برسد، اما چنین نیست. چه فریاد زدن و یا ناسزا گفتن، شوخی های تحقیرآمیز یا آزار و اذیت، چنین رفتاری باعث بهرهوری و بدعت شده و استرس و گردش مالی کارکنان را افزایش می دهد.
بنابراین، رهبران باید گروه ها و سازمان های خود را به غارهای قدرت تبدیل کنند – فضاهای امن، جاییکه در آن برای سرزنش خشونتها و سودمندی آن قربانی و کسب وکار همه احساس قدرت کنند.
- یک رهبر در بحران باشید نه یک مدیر بحران
وقتی Sanah کلاس هفتم بود، یک روز صبح از خواب بیدار شد و متوجه ریزش موهایش شد.
خیلی زود آلوپسی او را کاملاً طاس کرده بود. در ابتدا، او بحران را مدیریت کرد. وی با پوشیدن کلاه گیس هایی که دوست نداشت با ناامنی مبارزه کرد.
سپس او تصمیم گرفت رویکرد متفاوتی داشته باشد. او موهای تقلبی را رها کرد، به جای آن هدستهای پیشانی پوشید و روز بین المللی طبیعی که همه ساله در سیزدهم فوریه، روز قبل از روز ولنتاین برگزار می شود را راه اندازی کرد و این شعار را بیان می کند که قبل از اینکه دیگران را دوست داشته باشیم، باید خودمان را دوست داشته باشیم. امسال، #Natural Day بیش از 3000 یادداشت از 28 کشور مختلف داشت.
این رهبری بحران بود. سانا به جای اینکه ریسکهای خودش را به حداقل برساند، فهمید که می تواند از موقعیت سختی برای توانمند سازی دیگران استفاده کند. چه یک بحران، شخصی یا حرفه ای باشد، چه فردی یا سازمانی باشد، رهبران می توانند با طراحی یک استراتژی متمرکز در خدمت به همه افراد متاثر، پاسخ دهند.
این نه تنها به شما، بلکه به تیم یا سازمان شما کمک می کند تا طوفان را تحت تأثیر قرار دهند. همچنین جامعه ای از مردم ایجاد می کند که در آینده برای محافظت از شما در آنجا خواهند بود.
- اول باشید
Siddhi 16 ساله، در هند زندگی می کند – کشوری که گفتگو درباره رابطه جنسی همچنان در بسیاری از اجتماعاتش تابو است. با این حال، وی به یک مدافع پرشور حقوق LGBT، راه اندازی موانع شکستپذیر ، سازمانی تبدیل شده است که دانش آموزان همجنسگرا و عادی را در مکاتب هندی ترغیب می کند تا از آثار هنری، فیلم ها، اعتراضات، سخنرانی ها و کارگاههای آموزشی برای گسترش آگاهی از مسائل LGBT استفاده کنند. اکنون در پنج مدرسه فعال است، اما قصد دارد در سراسر هند از جمله در دانشگاهها حضور داشته باشد.
درس در اینجا: یک پیروی سریع را فراموش کنید. بهترین رهبران تلاش می کنند اول باشند – پیشگام در محصولات جدید، فناوری ها و مدل های کسب و کار، ساختن نشان های خود و ایجاد مبانی بی نظیر برای استراتژی ها و ارتباطات سازمان خود و بنیاد منحصر بفرد خود را داشته باشند. همانطور که آندره ژید نویسنده فرانسوی و برنده جایزه نوبل گفت: “انسان نمی تواند اقیانوس های جدیدی را کشف کند مگر اینکه شجاعت داشته باشد تا ساحل را از دست بدهد.”
اگر شما نمی توانید به سرعت جمله “شرکت یا تیم من اولین است…” را کامل کنید، آیا واقعاً رهبری پیشتاز هستید؟
- متمرکز بر روی یک مشتری
Ruchita در سن 13 سالگی از ایالات متحده به هند سفر کرد و در آنجا با Asha، یک بیوه 27 ساله، که در تلاش برای حمایت از خانواده خود بود، ملاقات کرد. خردسالان آشا مدرسه را ترک کرده بودند تا بتوانند کار کنند و درآمد کسب کنند . Ruchita به مدرسه اش بازگشت و مصمم به جمع آوری پول برای Asha بود تا بتواند برای او یک چرخ خیاطی بخرد. او این کار را کرد و در طی یک سال، Asha منبع درآمد پایداری داشت که به فرزندانش اجازه داد تا به تحصیلات خود برگردند.
Ruchitaبا بهره گیری از این داستان موفقیت Sew A Future را تاسیس کرد، سازمانی که اکنون به 182 بیوه با فرزندان خردسال کمک کرده است تا خودکفا و مستغنی باشند.
رهبری واقعی از اشتیاق به اثرگذاری معنا دار به هر روشی که می توانید انجام دهید سرچشمه می گیرد. بلند پروازی نکنید، بلکه با یک مشتری ایده آل، مانند Asha یا گروهی از مشتریان، شروع کنید. نیازهای آنها را بشناسید، راهی برای برآورده کردن آنها پیدا کنید، این داستان را به اشتراک بگذارید تا بر روی دیگران تاثیر بگذارید و آنگاه شروع به بزرگ شدن کنید.
مادر ترزا گفت: “همه ما نمی توانیم کارهای فوق العاده انجام دهیم. اما ما می توانیم کارهای کوچک را با عشق فوق العاده انجام دهیم. ” و این در رهبری کردن نیز هست. با عشق بسیار زیاد روی چیزهای کوچک متمرکز شوید و ببینید که جذب پرسنل و مشتریان درحوزه کاری شما چقدر ساده تر است.
- اقدام مناسب درمورد مشکلات پیش بینی شده
Trisha13 ساله بود که وحشت زده از داستان نوجوانانی که به دلیل زورگویی های سایبری مجبور به خودکشی شدند، تصمیم گرفت مهارت های فن آوری خود را برای حل این مسئله به کار بگیرد. او ReThink را راه اندازی کرد، یک برنامه نرم افزاری آنلاین که به جوانان این فرصت را می دهد تا در ارسال پیام های توهین آمیز در رسانه های اجتماعی تجدید نظر کنند. از بین 1500 مورد،ReThink حدود 93 درصد حوادث زورگویی سایبری را کاهش داد. تریشا دارای حق ثبت اختراع برای این برنامه است و هم اکنون در حال سازگارسازی آن با همه شبکه های اجتماعی است.
رهبران باید برای کاهش خطرات و درک علل درگیری ها در سازمان های خود از یک روش پیشگیرانه استفاده کنند. وقتی منشا یک مشکل را هدف قرار دهید، می توانید در وهله اول از وقوع بحران ها و سپس از همه فشارهای مالی، عاطفی و شغلی جلوگیری کنید. مانند بسیاری از موارد زندگی، پیشگیری بهتر از درمان است.
- به یاد داشته باشید که بازی کنید
Ellijah17 ساله، طی سه سالی که در مرکز مراقبت بود، در معرض آزار بدنی وحشتناک قرار گرفت و این دوره را با سوختگی درجه سوم تقریباً نیمی از بدنش و بدون هیچ انگشتی در پای راست پشت سر گذاشت. وی پس از یافتن یک خانه و خانواده خوب و دوست داشتنی، امید و شادی را برای بچه هایی مانند خودش به ارمغان آورد.
در سن 12 سالگی، او اولین مهمانی کریسمس را برای کودکان در مرکز مراقبت از فرزند برگزار کرد. یک سال بعد، وی No Use For Abuse را بنیان گذاشت، یک گروه وکالت، که هم اکنون میزبان برنامه های برگشت به مدرسه است که به همین ترتیب جشن می گیرند.
به عنوان یک رهبر، با دشواری روبرو خواهید شد. این اجتناب ناپذیر است. مدیریت مؤثر در آن لحظات تاریک یک چیز است و نگرش چیز دیگری. گردهمایی همکاران با هم برای یک مهمانی پس از یک بازگشت بزرگ ممکن است عجیب به نظر برسد، اما پیام مهمی را در بر دارد. همیشه چیزی یا شخصی وجود دارد که می توان سپاسگزار او بود و به بزرگداشت و تجلیل آن پرداخت. چنین تجربیات مشترکی فرهنگ انعطاف پذیری، همدلی و مثبت اندیشی ایجاد می کند.
Mattie JD Stepanak از بدو تولد در رفت و آمد به بیمارستان بود. با این حال او همچنان به شوخی های عملی، قراردادن بالشتک های صدادار زمان نشستن پرستارها، دست انداختن و جوک گفتن با مادرش ادامه داد. متی پیام های زیبای زیادی داشت، اما آن چیزی که همه این داستانهای رهبری نوجوانان را به هم ربط می دهد و کارآفرینان در هر سنی ممکن است از آنها بیشترین بهره را ببرند این است که “به یاد داشته باشید که بعد از هر طوفان بازی کنید”
تهیه و ترجمه توسط تیم اصفهان پلاس، خانم مژده مستوفی
منبع : https://www.entrepreneur.com/article/245175