امروزه به جهت تاثیر بیشتر بازاریابی محتوا، بازاریابان باید کارهایی بیش از ایجاد پست در وبسایت شرکت انجام دهند؛ باید مشتریان را پیدا کرده و آن ها را از طریق این محتوا به وبسایت شرکت منتقل کنند . اما با وجود عرضه این همه ابزار برای بازاریابی، تشخیص این که کدام برای بازاریابی بهتر است، کار دشواری خواهد بود. وجود ابزار های زیاد حتی برای با تجربه ترین بازاریابان هم بسیار خسته کننده میشود.
به عنوان مدیر عامل یک آژانس بازاریابی محتوا ، از نزدیک دیده ام که چگونه ابزارهای مناسب می توانند استراتژی بازاریابی را بهبود بخشیده و به سطح بالاتر برسانند. برای این که بتوانید راحت تر در مورد انتخاب ابزارهای مورد نیاز خود برای بازاریابی محتوا تصمیم بگیرید ، 9 مورد از مهمترین آن ها را به همراه توضیحاتی در ادامه شرح میدهیم.
1 – سیستم مدیریت محتوا (cms)
شاید وردپرس شناخته شده ترین cms باشد اما راه حل های دیگری وجود دارند که به شما اجازه میدهد محتوای آنلاین وبسایت خود را مدیریت کنید. یک سیستم مدیریت محتوای خوب دارای یک ویرایشگر (back-end) خوب است که ایجاد محتوا در وبسایت را بدون نیاز به تخصص در برنامه نویسی فراهم میکند. همچنین باید ویژگی های سئو (SEO) مانند قابلیت ایجاد URL های ساده ، تغییر مسیر URL ، عناوین صفحات توضیحات متا ، و متن جایگزین تصویر (alt text) را نیز فراهم کند.
2 – سیستم مدیریت ارتباط با مشتری(CRM)
طبق گزارش وبسایت لینکدین، 65 درصد متخصصان فروش از سیستم مدیریت ارتباط با مشتری استفاده میکنند. یک CRM برای مدیریت روابط و تعاملات شرکت با مشتریان مورد استفاده قرار میگیرد. به دنبال راه حلی باشید که مدیریت تماس ها را ارائه دهد تا بتوانید راحت تر امور مربوط به مشتری ها را پیگیری کنید.
اتوماسیون بازاریابی یکی دیگر از مواردی است که به کمک CRM میتوان انجام داد. 61 درصد از مدیران موفق از این سیستم به جهت اتوماسیون بخش هایی از فرآیند فروش استفاده میکنند. اتوماسیون باعث میشود افراد در بخش های فروش و بازاریابی یک شرکت، زمان ازاد بیشتری داشته باشند تا بتوانند بیشتر بر روی یافتن راهکارهای جدید و کمتر بر روی کارهای اجرایی تمرکز داشته باشند.
3 – پلتفرم بازاریابی از طریق ایمیل
ایمیل همچنان یک استراتژی محبوب برای بازاریابی محتوا است. حدود 80 درصد از بازاریابان، شاهد افزایش تعامل از طریق ایمیل در سال های 2019 تا 2020 بوده اند. به همین دلیل است که یک بستر بازاریابی از طریق ایمیل، ابزاری ضروری برای بازاریابان محتوا است.
یک پلتفرم خوب بازاریابی از طریق ایمیل شامل یکپارچه سازی با CRM هم میشود و به شما امکان مدیریت مشتریان و اطلاعات چشم انداز های خود را میدهد و از طریق آن میتوانید معیار های اصلی مانند نرخ کلیک و نرخ باز شدن ایمیل ها توسط مشتری را پیگیری کنید.
سازگاری با موبایل ویژگی مهم دیگری است که می تواند تأثیر مستقیمی در موفقیت کمپین های بازاریابی ایمیلی شما داشته باشد. 46 درصد از ایمیل ها از طریق دستگاه های تلفن همراه مشاهده میشوند.
4 – سیستم اتوماسیون بازاریابی
در یک نظرسنجی از MarketingProfs ، نود ودو درصد آژانس های بازاریابی گزارش داده اند که زمان ، منابع و بودجه بیشتری را برای ادغام اتوماسیون بازاریابی، سرمایه گذاری کرده اند. نرم افزارهای اتوماسیون می توانند جنبه های مختلفی از بازاریابی از جمله رسانه های اجتماعی ، ایمیل و مشتری یابی را به صورت خودکار انجام دهند. به طور ایده آل استفاده از این نرم افزارها و ادغام آن با ابزار های دیگر آسان خواهد بود. از آنجا که راه اندازی یک سیستم اتوماسیون بازاریابی سفارشی می تواند چالش برانگیز باشد ، اطمینان حاصل کنید که راه حل انتخابی شما پشتیبانی عالی از مشتری را ارائه می دهد.
5 – شاخص کلیدی عملکرد بازاریابی (KPI)
KPI ها مهترین معیارهایی هستند که استراتژی بازاریابی شما در برابر آن ها سنجیده میشوند.شما میتوانید قالب صفحه گسترده KPI بازاریابی خود را داشته باشید یا از انواع از پیش ساخته آن استفاده کنید. با استفاده از این قالب میتوانید معیارهای مهمی را پیگیری کنید که بر تیم های بازاریابی و فروشتان تاثیر میگذارد. برخی از معیارهای موجود شامل درآمد دوره ای ورودی و خروجی ماهانه ، ثبت فرم تماس و تماس های ماهانه بخش فروش است. قالب های پیش ساخته مانند این الگو برای طیف وسیعی از مشاغل، کارآمد خواهد بود. اما اگر KPI منحصر به فرد خودتان را دارید که شرکتتان میزان موفقیتش را در برابر آن اندازه گیری میکند ، ممکن است ایجاد قالب خودتان بهترین گزینه باشد.
6 – نرم افزار مدیریت پروژه
نرم افزار مدیریت پروژه برای برنامه ریزی ، زمان بندی و تخصیص منابع پروژه استفاده میشود. پلتفرم هایی برای مدیریت پروژه نیز وجود دارند که به تیم ها امکان همکاری ، اشتراک فایل و مدیریت کیفیت و بودجه پروژه ها را میدهد. یک سیستم مدیریت پروژه خوب دارای قابلیتی است که وظایفی را به هم تیمی ها و خود اختصاص می دهد تا تیم شما بتواند نوع وظایف و زمان انجام آن ها را پیگیری کند. اطمینان حاصل کنید که نرم افزار مدیریت پروژه به تیم شما این امکان را می دهد که نظرات و یادداشت های مرتبط با وظایف خاص را ارسال کنند و برای همه قابل مشاهده باشد.
7 – نرم افزار طراحی
نرم افزارهای طراحی مانند Canva یا Adobe Creative Suite از مولفه های اصلی بازاریابی محتوا هستند. با استفاده از ابزار طراحی مناسب ، می توانید اطمینان حاصل کنید که محتوای شما شبیه محتوای دیگران نخواهد بود و توجه مخاطبانتان را جلب کنید. نرم افزار مورد نظر شما ، بر اساس نیاز تیم و تجربه طراحی، باید از سطح مناسب سفارشی سازی برخوردار باشد. اگر تیم شما تجربه کمی در طراحی دارد ، ممکن است لازم باشد پلتفرمی را انتخاب کنید که قالب های آماده داشته باشد و قابلیت کشیدن و رها کردن (drag-and-drop) را ارائه دهد. اما اگر تیم شما دارای تجربه طراحی است، بهتر است از نرم افزار هایی از قبیل Adobe Illustrator و Adobe InDesign استفاده کنید.
8 – نرم افزارهای تجزیه و تحلیل
بسیاری از بازاریابان درمورد چگونگی تاثیر مستقیم کمپین ها بر درآمدشان گزارش میدهند. برای تهیه یک گزارش صحیح به نرم افزار های تجزیه و تحلیل نیاز دارید. این نرم افزارها این امکان را برای شما فراهم می کنند تا بر عملکرد وب سایت و تلاش های بازاریابی خود نظارت داشته باشید. بعلاوه ، بدون نرم افزار تجزیه و تحلیل ، داده های خوبی برای ورود به صفحه گسترده KPI بازاریابی که قبلا ذکر شد ، نخواهید داشت. Google Analytics شاید شناخته شده ترین ابزار باشد ، اما ابزارهای دیگری برای انتخاب در دسترس هستند. ابزاری را انتخاب کنید که دارای رابط کاربر پسند باشد و با سایر ابزارهای بازاریابی محتوای شما ادغام شود.
9 – پلتفرم مدیریت رسانه های اجتماعی
94 درصد بازاریابان از شبکه های اجتماعی برای توزیع محتوا استفاده می کنند. با مشاهده چنین آماری میتوان گفت که به احتمال زیاد شما هم این کار را میکنید . یک پلتفرم مدیریت رسانه های اجتماعی، این توزیع را بسیار آسان تر کرده و یک روش کارآمد تر برای ایجاد و زمان بندی پست ها در انواع کانال های اجتماعی فراهم می کند.
هنگام تصمیم گیری برای انتخاب ابزارها ، گزینه ای را انتخاب کنید که زمان بندی بهتری داشته باشد. زمان بندی به تیم شما این امکان را می دهد تا تعدادی محتوا برای شبکه های اجتماعی ایجاد کرده و با برنامه ریزی آن محتواها در زمان های مختلف در طول هفته، در شبکه های اجتماعی پست شوند. یک پلتفرم خوب مدیریت رسانه های اجتماعی به شما امکان می دهد عملکرد پست های اجتماعی خود را از جمله تعداد نمایش ها و کلیک ها را مرور کنید.شاید متوجه شده باشید که هنگام ذکر مهمترین انواع ابزارهای بازاریابی ، نام بسیاری از برندهای مشابه بارها و بارها ظاهر می شوند. به این دلیل که بسیاری از شرکت ها ارزش داشتن یک پلتفرم اصلی که می تواند انواع عملکردهای بازاریابی را انجام دهد را می شناسند . این رویکرد می تواند هزینه ها را کاهش دهد و سازماندهی کار شما را ساده کند. با این حال در هر مورد متفاوت است و ممکن است یک پلتفرم یکپارچه برای شما مناسب نباشد.
هنگام انتخاب ابزارهای خود ، به دقت به گزینه های خود نگاه کنید و نیازهای منحصر به فرد شرکت ، پویایی خاص تیم و نقاط قوت و ضعف شرکت خود را در نظر بگیرید. از آنجا می توانید مجموعه ای از ابزارهای بازاریابی را جمع آوری کرده که کمکتان کند به اهداف بازاریابی خود برسید.