برای ثبت نام درنوجوان کارا لطفاً روی نوار کلیک کنید
0
09370261411

تست MBTI مایرز بریگز

با تست رایگان شخصیت شناسی MBTI مایرز بریگز بهترین نوع کسب‌وکار خود راه‌اندازی و یا بهترین افراد را برای پیشرفت و رونق سازمان خود انتخاب کنند.

فهرست مطالب

درباره تست شخصیت شناسی MBTI مایرز بریگز چه می‌دانید؟

این روزها  به‌وفور می‌بینیم که افراد در بحث شخصیت شناسی از شاخص‌های کلیدی همچون INTJ، ISTP و … برای شناساندن نوع شخصیت خود به دیگران استفاده می‌کنند. درواقع این شاخص‌های کلیدی مرتبط با تست MBTI  مایرز بریگز  است که طی یک پرسشنامه روانشناسی فردی به دست می‌آید. تست MBTI یکی از بزرگ‌ترین و پرکاربردترین ابزارهای روانشناسی در تمامی دنیا است و درواقع می‌توان گفت  تست مایرز بریگز سر آغازی برای شروع یک کسب‌وکار خواهد بود؛ چراکه این تست تمامی جنبه‌های شخصیتی افراد را از طریق پاسخ به پرسشنامه و تحلیل آن‌ها آشکار می‌سازد. تست MBTI  مایرز بریگز یک چارچوب شخصیتی است که نسبت به سایر چارچوب‌ها از آنچه واقعاً مردم انجام می‌دهند، منطقی‌تر است؛ زیرا عموماً مردم از هر قشر، با اصول کلی که در زندگی روزمره خود با آن در ارتباط هستند، شناخته می‌شوند. در این مقاله سعی شده تا به صورتی روان به معرفی این تست پرداخته شود.

چه کسی اولین بار تست شخصیت شناسی MBTI مایرز بریگز را معرفی کرد؟

نخستین بار کاترین کوک بریگز و دخترش ایزابل بریگز مایرز در ایالات‌متحده و در اواسط قرن بیستم این تست را معرفی کردند. در تحقیقی که کاترین بریگز با موضوع نظریه تیپ شخصیتی و پیش از ملاقات با همسر آینده ایزابل مایرز انجام داد، دریافت کرد او دید دیگری را نسبت به جهان دارد و این امر آن‌چنان او را ره این واداشت تا برای درک خلق‌وخوهای مختلف افراد به سراغ کتاب انواع شخصیت کارل جی یونگ (لینک 2) برود. آن‌ها از نظریه‌های یونگ درباره تفاوت‌های شخصی که بسیار توسعه یافته بود استفاده کرد و این‌گونه توانستند که ایده‌های خود را برای مخاطبان بیشتری در دسترس قرار دهند.

سرانجام در جنگ جهانی دوم تست MBTI مایرز بریگز  به شدت توسعه پیدا کرد چراکه مایرز معتقد بود که اگر مردم بتوانند یکدیگر را بهتر درک کنند، بهتر با هم کار می‌کند به این صورت جهان بعد از جنگ می‌تواند به مکان بهتری برای زندگی تبدیل شود. به این ترتیب ۲۰ سال آینده خود را صرف توسعه سؤالات و اعتبارسنجی ابزار و نظریه تست ‌MBTI خود کردند و برای اولین بار در سال ۱۹۶۲ تست MBTI مایرز بریگز منتشر شد.

امروزه، شرکت مایرز بریگز همچنان از اصل راهنمای مایرز پیروی می‌کند: درک شخصیت و تفاوت می‌تواند جهان را به سمت بهتر تغییر دهد. به همین دلیل افراد و سازمان‌ها تحقیق و به روزرسانی این تست را برای پیشبرد اهداف سازمانی و انسانی انجام می‌دهند.

تست MBTI مایرز بریگز ابزاری مهم برای ارزیابی شخصیت

تست شخصیت شناسی MBTI در تشخیص مسائل سازمانی، کار گروهی (به ویژه سیستم‌های کیفیت)، ارتباطات، مشاوره، مشاغل، تفکر استراتژیک، ارزیابی عملکرد، رهبری و مدیریت استرس کاربرد داشته و رویکردهای مختلف شرایط را به روش‌های مفید و کاربردی تغییر می‌دهد. با توجه به پاسخ‌هایی که شرکت‌کنندگآن به سؤالات تست MBTI مایرز بریگز می‌دهند، ۱۶ تیپ شخصیتی وجود دارد. نکته‌ای که در این تست وجود دارد این است که در انجام آن یافتن اختلاف عملکرد و یا ناهنجاری‌های فردی و اجتماعی مدنظر نیست و تنها هدف را می‌توان این دانست که افراد دید بهتری را نسبت به شخصیت خود به دست آورند.

چگونه تست MBTI مایرز بریگز را تحلیل کنیم؟

بعد از پاسخگویی افراد به سؤالات تست MBTI مایرز بریگز  چهار جنبه از شخصیت آن‌ها ارزیابی می‌شود. سپس با توجه به میزان امتیاز کسب شده، آن‌ها در یکی از ۱۶ نوع  جایگاه شخصیتی قرار می‌گیرد.

چهار جنبه شخصیتی آزمون شخصیت شناسی MBTI به ترتیب در زیر بیان شده است:

درونگرایی (I)- برون‌گرایی (E)

تیپ‌های شخصیتی برونگرایی و درونگرایی را یونگ در تئوری انواع شخصیت برای اولین بار ارائه داد. دلیل یونگ بیان این دو اصطلاح، نحوه پاسخ‌دهی و تعامل افراد با دنیای اطراف آن‌ها بود. کمابیش مردم با اصطلاح‌های برونگرایی و درونگرایی آشنایی دارند اما در تست شخصیت شناسی MBTI مایرز بریگز، کاربرد معمول این دو متفاوت خواهد بود. در تعریف این دو اصطلاح، افراد Extraverts یا همان برونگراها در اصل افرادی عمل‌گرا یا action-oriented هستند که از داشتن تعاملات اجتماعی متعدد خشنود می‌شوند و به نوعی معتقدند که با گذراندن وقت در کنار دیگران به‌هرحال انرژی بیشتری دریافت می‌کنند.

در مقابل Introverts یا درون‌گراها افرادی هستند که بیشتر زمان خود را صرف تفکر می‌کند یا به اصطلاح thought-oriented (فکر گرا) هستند. این افراد همانند افراد برون‌گرا از تعاملات اجتماعی لذت می‌برند اما با این تفاوت که این تعاملات اجتماعی برای آن‌ها باید عمیق و معنادار باشد. همچنین نیرو و انرژی کافی خود را در زمان تنهایی و با داشتن آرامش، دریافت می‌کنند.

نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است که تمامی افراد با درجات متفاوتی درون‌گرا و یا برونگرا هستند و کاربرد این دو اصطلاح تنها یکی از ویژگی‌های رفتاری افراد برای بیآن است.

شهودی (N) - حسی (S)

جمع‌آوری اطلاعات توسط افراد از دنیای اطرافشان به دو صورت حسی و یا شهودی انجام می‌شود در موقعیت‌های مختلف رفتار آن‌ها می‌تواند بر اساس یکی از این حالت باشد. بر اساس تست شخصیت شناسی MBTI افراد حسی یا Sensing بیشتر بر روی واقعیت‌ها تمرکز می‌کنند و آموزش‌های خود را بر اساس حواسشآنجام می‌دهند. به همین دلیل تمایل آن‌ها بیشتر بر روی درک واقعیت‌ها و جزئیات آن‌ها است. جالب است بدانید آنچه که برای افراد حسی لذت دارد، تجربه کردن امور است.

در مقابل آن‌ها افراد شهودی یا Intuition ترجیح می‌دهند که طبق الگوها و تصورات پیش روند. همچنین تفکر درباره آینده، احتمالاتت و نظریه‌های انتزاعی از اموری است که افراد شهودی از آن لذت می‌برد.

احساسی (F) - منطقی (T)

منطقی یا احساسی بودن افراد قیاسی است که با توجه به نحوه تصمیم‌گیری آن‌ها به دست آمده است. افراد منطقی  یا Thinking، سعی می‌کند که بر اساس واقعیت‌ها و داده‌های عینی تصمیم‌گیری کنند و به همین دلیل در زمان تصمیم‌گیری بی‌غرض، منطقی و استوار عمل می‌کنند.  این در حالی است که افراد احساسی یا  Feeling،  در زمان تصمیم‌گیری  احساسات فرد مقابل را نیز مدنظر دارند.

احساسی (F) - منطقی (T)

در این مقیاس نحوه تمایل افراد نسبت به مقابله با جهان بیرونی مدنظر است.  افراد قضاوت گر یا Judging ترجیح می‌دهند که ساختار و تصمیماتشان را استوار انجام دهند.  در برابر آن‌ها افرادی که ادراکی یا Perceiving هستند تلاش می‌کند که فکری منعطف‌تر، بازتر و سازگارتر در برابر عوامل و مسائل موجود داشته باشند. همان‌گونه که مشاهده می‌شود، این دو گرایش تعاملاتی را  با گرایش‌های پیشین توضیح داده شده نیز دارند.

پرسش و پاسخ

هدف آزمایش MBTI این است پاسخ‌دهندگان بتوانند بیشتر در مورد شخصیت خود در رفتارها و علاقه‌ها، نقاط قوت، ضعف‌ها، نپسندیدن، ترجیحات شغلی احتمالی و سازگاری با افراد دیگر کاوش و درک کنند و اینکه هیچ نوع شخصیتی در جایگاهی بهتر و یا بدتر از دیگر انواع شخصیت قرار نمی‌گیرد.

روزانه هزاران نفر در سراسر جهان از ارزیابی MBTI استفاده می‌کنند. دلیل اصلی استفاده از این تست هم پایه ساده و مثبتی است که برای رشد شخصیتی و خدا گاهی افراد فراهم می‌کند و یک زبان مشترک برای درک تفاوت‌ها ارائه می‌دهد.

ابزار MBTI مایرز بریگز می‌تواند برای سبک‌های یادگیری، خودآگاهی، کار با دیگران و مشاوره شغلی بسیار مفید باشد در این صورت افراد در هر سن و جایگاهی می‌توانند این تست را انجام دهند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × دو =